מגזין פספורט - גיליון 668

News ב חברת אל על מגבשים כעת את הערעור, שיוגש לבית הדין להגבלים עסקיים, לאחר שהרשות להגבלים הודיעה על התנגדותה למיזוג בין אל על לישראייר. הודעת הרשות על התנגדותה למיזוג הדהימה את אל על ואת ישראייר, אך לאחר שהתעשתו, באל על בטוחים כעת, כי הערעור שיגישו, יתקבל בסופו של דבר. אומנם המנכ"ל, דוד מימון, עוזב את החברה בסוף ינואר, אך באל על יודעים לספר כי יהיה זה מימון, שגם מחוץ לחברה ימשיך לטפל בכל ענייני הערעור. באל על, כזכור, התרעמו על החלטת הרשות ואמרו בין השאר: "מדובר, לטעמה של החברה, בהחלטה שגויה, אשר בראש וראשונה משמרת את המונופול של 70%- ארקיע על הקו לאילת. שמחזיקה ב מהטיסות. אל על הציגה בפני הרשות תחשיב כלכלי, שמבהיר מדוע מדובר בפעילות הפסדית עבורה ושאין בכוונתה, בלי קשר למיזוג, להיכנס לפעילות באילת. יתרה מכך, היא בחרה לצאת ממנה לפני כמה שנים. החברה אף התחייבה בפני הרשות, כי לאחר הרכישה ישראייר תרכוש שני מטוסים נוספים לצורך הפעילות באילת, מה שיוסיף תדירויות לטיסות לאילת ויפחית מחירים בקו לתועלת כלל הציבור. ההחלטה המצערת שהתקבלה מעידה כי רשות ההגבלים העסקיים בישראל, בשונה מכל רשות אחרת בעולם, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות ומקשה עליהן להתמודד אל "דואופול של ישראייר וארקיע בקו לאילת" הרשות להגבלים עסקיים: עו"ד אורי שוורץ, ממלא מקום הממונה על ההגבלים העסקיים, החליט להתנגד למיזוג משני טעמים: "ראשית, המיזוג ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל על בקווי התעופה לאילת, ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בקווים אלה. אל על הפעילה קו טיסות סדיר מנמל 2010 התעופה בן גוריון לאילת משנת ועד ליציאתה מהפעילות בקו בשנת . יציאתה של אל על מהקו הייתה 2013 משיקולים תפעוליים ובטיחותיים, ולא משיקולים כלכליים. בידי רשות ההגבלים העסקיים הצטברו ראיות המלמדות על כוונות קונקרטיות של אל על לחזור לפעול בקו עם פתיחתו של שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון בתמנע, כאשר אישור המיזוג היה מותיר את ישראייר וארקיע כמתחרות יחידות בקו". עוד ציין עו"ד שוורץ בהחלטתו כי: "המיזוג מעורר חשש גם לגבי הפעילות הבינלאומית, בפרט על רקע החששות לדחיקת מתחרים הנובעים מהתלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, ובפרט של ארקיע, בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל, שכאמור ניתנים באופן בלעדי על ידי אל על. המיזוג עם ישראייר היה מעצים חשש זה, בין היתר, נוכח הדמיון במאפייני הפעילות של ישראייר וארקיע, אשר עוסקות בעיקר במכירה ושיווק של חבילות נופש וכן בהפעלת טיסות שכר עבור סיטונאי תיירות. כתוצאה מהמיזוג, התועלת של אל על מדחיקה אפשרית של ארקיע באמצעות שירותי אבטחת התעופה צפויה הייתה לגדול ולהגדיל את התמריץ של אל על לדחוק את ארקיע". לא מתמזגים אל על תערער על התנגדות רשות ההגבלים למיזוג עם ישראייר. בחברה מאמינים כי המיזוג ייצא לפועל בסופו של דבר. מהן התגובות והאפשרויות של ישראייר? ומה הייתה גידי ליפקין המעורבות של ארקיע? / דוד מימון. צילום: סיון פרג׳ פספורט » 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=