פספורט 716 - מתאריך 15/3/2020
א רגון התעופה העולמי, יאט"א, השיק , קמפיין ייחודי 2019 לקראת סוף לחיזוק הנוכחות הנשית בתעשיית 25' התעופה העולמית, כשהכותרת היא '. דהיינו: מחויבות וולונטרית של החברות 2025 עד נשים בתפקידים ביצועיים 25% בענף לשלב ובתפקידי ניהול בכירים. המטרות האופרטיביות של הקמפיין: הגדלה נשים בתפקידי ניהול בכירים, 25% למינימום של כפי שיוגדרו ע"י חברות התעופה, והגדלה למינימום נשים בתפקידים ביצועיים (טייסות, 25% של נווטות, מנהלות מבצעים) בחברות התעופה. עפ"י הנתונים של יאט"א, אחוז הטייסות הפעילות בלבד, ואחוז המנהלות 5% – ברחבי העולם בלבד. 3% – הבכירות בחברות תעופה ' נועד לעודד יוזמות רבות, 2025 עד 25' "הקמפיין שכבר נוקטות חברות יאט"א, כדי לטפל בחוסר האיזון בין המינים", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל יאט"א. "העבודה שלנו לא תסתיים בשנת . זו למעשה רק ההתחלה. המטרה הסופית 2025 , עם שוויון 50-50 שלנו היא כמובן שוויון מגדרי הזדמנויות לכולם בכל מגזרי הענף שלנו". בנוסף להתחייבויות של חברות תעופה להשתתף בפרויקט, גם יאט"א מתחייבת: להגדיל את הייצוג של נשים בהנהלה הבכירה (דירקטורים ומעלה) , לפעול 2025 לפחות עד 25% הנוכחיים עד 19%- מ מול חברות התעופה כדי להגדיל את מספר הנשים הנוכחיים 17%- שהן ממנות לתפקידים ביאט"א מ , להבטיח שמספר 2025 עד 25% למינימום של הנשים המשתתפות הפעילות בכנסי יאט"א יעמוד .2025 עד שנת 25% על מינימום של הקמפיין של יאט"א יצא לדרך נוכח המצב המביך, בו ענף התעופה הוא, ככל הנראה, הענף הבינלאומי הלא פמיניסטי ביותר, ואולי האנטי פמיניסטי ביותר, לדעת לא מעטים. מעט מאוד נשים ניהלו חברות תעופה גדולות עד כה. מונתה אן ריגיי למנכ"לית חברת 2018 בסוף שנות עבודה בחברה 27 התעופה אייר פראנס, אחרי במגוון תפקידים, כולל סגנית הנשיא. הקדימה אותה בניהול חברת תעופה גדולה קרוליין מק'קול, שניהלה את חברת הלואו-קוסט הבריטית, איזי שנים, עד שעזבה לפני שנתיים לטובת 7 ג'ט, במשך . ITV ניהול רשת הטלוויזיה הבריטית, מלבד אן ריגיי באייר פראנס, ניתן לציין מנכ"לית 4 צרפתיה נוספת, נטלי סטובלר, המנהלת מזה שנים את חברת הלואו-קוסט, טרנסאוויה צרפת, כשלפני כן מילאה מגוון תפקידים בחברת האם, אייר פראנס, ובהנהלת קבוצת התעופה אייר פראנס-ק.ל.מ. מנהלת חברת תעופה אירופית נוספת היא מריה חוסה הידלגו גוטיירז, בתו של מייסד ויו"ר אייר אירופה, חואן חוסה הידלגו, המנהלת בפועל את החברה שבבעלות המשפחה, וקרוב לוודאי כי , חברת AIG בקרוב תיפרד מהתפקיד, כשקבוצת האם של בריטיש איירווייס ואיבריה, תשלים את רכישת אייר אירופה. אם מרחיקים מאירופה ליבשות אחרות, הניהול הפמיניסטי במצב מעודד עוד פחות: באפריקה נגלה מנכ"לית אחת: איבוןן מאנזי מאקולו, המנהלת את חברת התעופה הלאומית של רואנדה, חברת רואנדאייר. באסיה נמצא את איירין עומר, נשיאת קבוצת אייר אסיה, חברת הלואו-קוסט הגדולה באסיה, שבסיסה הראשי במלזיה, אך היא מפעילה חברות בת גם בתאילנד, אינדונזיה, פיליפינים, הודו, יפן, קמבודיה וסרילנקה. בארצות הברית נמצא רק מנהלת בכירה אחת: ג'ואנה גראגטי, הנשיאה ומנהלת התפעול הראשית של חברת ג'ט בלו. כמו כן, אפשר לציין שתי נשים נוספות בתפקידים בכירים: תמי רומו, סגנית נשיא ומנהלת כספים ראשית בחברת סאות'ווסט איירליינס, וכן אליז אברוויין, סגנית נשיא לקשרי לקוחות בחברת אמריקן איירליינס. לסיכום, בהחלט תמונת מצב פמיניסטית עגומה למדי, הנובעת ממניעים שונים, ובראשם, ככל הנראה, דעות קדומות, שאין להן כל הצדקה, וכולנו תקווה שבחמש השנים הקרובות אכן נראה העצמה נשית משמעותית בעמדות ניהול בכירות בענף התעופה. 123RF צילום: מעט מאוד נשים מכהנות בתפקידי ניהול בכירים בחברות תעופה ברחבי העולם, ורק לעתים נדירות הן מצליחות להגיע ממש לראש הפירמידה, לתפקיד מנכ"לית או נשיאה. מי הן דוד אדלר המעטות שהצליחו לעשות זאת ומדוע אין יותר? / האם הקמפיין להעצמה נשית ישנה את פני ענף התעופה? 25By2025 פספורט 12
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3