פספורט ראש השנה תשפ"א
"אין לי מושג איפה אהיה בעוד שנה" , הוא ירושלמי אסלי 4 + , נשוי 55 , סירקיס שגדל בבית ציוני דתי ולמד בישיבה של בני עקיבא. המפגש הראשון שלו עם עולם התעופה היה בקורס טיס ממנו הודח לאחר של 8200 שנה. אחרי השירות הצבאי ביחידת המודיעין, עוד לפני שהגיע לחברת אל על, עבד כסמנכ"ל שיווק במפעל החזיות "טריומף". ועד היום. 2012 בישראייר הוא עובד מינואר איפה נמצא אותך בעוד שנה? "אין לי מושג. מה שבטוח את ישראייר תמצא ברשימת החברות הנסחרות בבורסה של תל אביב". פספורט 20 איך אתה רואה את התנהלות המדינה כלפי ישראייר. לדעתך החברה קופחה? "חס וחלילה. ישראייר חולצה בפרק זמן מהיר של יום ע"י משרד האוצר. החברה נטלה 60- פחות מ עד היום רק מחצית מההלוואה בערבות המדינה. משרד האוצר לא דרש השקעה מצד בעלי החברה - הישג ראוי לחברה ומנהליה. אנו מאמינים שבמחצית אוקטובר נוכל אף להגדיל את ההלוואה ולהצטייד במזומנים שיאפשרו לנו להגיע במצב ."2021 המשבר הנוכחי לסוף ואחרי שאושרה ההלוואה, מה השלב הבא? האם יהיה מיזוג בסופו של דבר של ישראייר עם אל על? בשוק מלחשים שמתנהלים מגעים בינך לבין תמי מוזס בורוביץ', בעלת השליטה באל על "החברה לא בבעלותי ולכן מגעים מתקיימים בין בעלי שליטה. אני יכול ומחויב לחולל רעיונות יצירתיים ולשכנע את הצדדים בכדאיות התהליך. צריך לזכור שעבדנו שנתיים על מיזוג עם אל על. זה היה חייב להתרחש בעידן שלפני הקורונה וחייב שבעתיים בעידן הפוסט קורונה. לא תהיה לרשות התחרות בעיה עם מיזוג שכזה. אני מאמין שבכל תרחיש אל על, ארקיע וישראייר ישרדו את המשבר הזה. המטרה שלי היא עסקה שתושלם עד סוף השנה". איך יראה להערכתך עולם התעופה אחרי ?2021 הקורונה? איך אתה רואה את "המשבר הזה יימשך בעוצמתו הנוכחית עד לאפריל . המשמעות שהיקפי התנועה בנתיבים הפנים 2021 בהשוואה לשנה שעברה 50%- ארציים ירדו בכ 30% - ובתנועה הבינלאומית הפעילות תרד לכ בהשוואה לשנה שעברה. להערכתי, בדצמבר יעברו אלף נוסעים. אנשים יילמדו לטוס 400- בנתב"ג כ עם הסיכון ועם תהליכי הבדיקה המלווים אותו. חברות הלואו קוסט ימשיכו להיות דומיננטיות ואילו חברות הלגסי יעברו הליכי מיזוג והגנה מפני יהיו 2019- נושים. כל השחקנים הגדולים בנתב"ג ב ."2021 שם בסוף אתה בדרך כלל נביא זעם. מה יש לך לחדש לנו? "נבואת הזעם מתייחסת כרגע להתלהבות האדירה מההסכמים המתהווים עם האמירויות. מדובר להערכתי באירוע שהוא שובר שוויון. השפעתו חזקה יותר מהסכמי השמיים הפתוחים. מדובר בחלוקת העושר בנתב"ג מחדש וכל זאת, בתקופה . אילת תיחלש כיעד נופש 50%- שהשוק יורד ב חם בעונת החורף לטובת כנסים. קבוצות ובודדים בדובאי ואבו דאבי. טורקיש, איירופלוט, אייר אינדיה ורויאל ג'ורדניאן יחלשו בנתיבים למזרח מול המוצרים החזקים של החברות המקומיות בדובאי ובאבו דאבי. המשמעות היא שהן יגבירו בשוק התעופה המקומי. בשל העובדה שאנחנו פעילים כמעט לבד כעת, יש לנו יתרון יחסי שאנו ממנפים אותו. אנחנו בשלבי סיכום אחרונים לשיתוף פעולה חסר תקדים בהיקפו עם משרד התיירות באבו דאבי. חשפנו את מטוס השלום של ישראייר, אבל הוא רק הפתיח לאירוע הגדול שצפוי לנו בעוד כחודש". מהי דעתך על התנהלות המדינה בטיפול בקורונה בכל האספקטים? "אנחנו נוכחים בוועדות הכנסת, בקשר מקצועי רציף עם משרד הבריאות. האירוע מנוהל בעדיפות מובהקת למענה הפוליטי על פני המענה הבריאותי, המקצועי והכלכלי. לצערנו כולנו משלמים את המחיר ובעיקר ענף התיירות והתעופה. במצב הנוכחי, יש לנו שתי ברירות - ליילל או לעשות. העובדה שהמשבר מתמשך, יכולה דווקא להוות יתרון בכל הקשור בשינוי תהליכים, התאמות והתייעלות. אנחנו בישראייר ניצלנו המשבר לשינויים מרחיקי לכת. ביצענו הסמכות לטיסות למזרח והוסמכנו להטיס מטענים מסוכנים. בתחזוקה הרחבנו את הגדר התחזקותה שלנו מתחזוקת ליין לתחזוקה כבדה. זהו מהלך שיניב לנו חסכון כספי ניכר בשנה הבאה. העברנו פעילויות לאינטרנט. בחודש אוגוסט הטסנו יותר נוסעים לאילת מבאוגוסט שנה שעברה. כל הנוסעים הזמינו כרטיסים באתר, אנחנו כבר בקצב מהנוסעים שמבצעים תהליכי צ'ק אין 50% של אינטרנטי בפנים-ארצי. מהפכה של ממש שתחסוך לנו מיליוני שקלים בהוצאות התפעול בעתיד". המעבר לאינטרנט צריך להדאיג את סוכני הנסיעות? "אלה צירים מקבילים ולא מתנגשים. חברות התעופה יהיו שנים רבות במצוקה תזרימית, הן תידרשנה להשיב הלוואות כבדות משקל והיכולת להעמיד אשראי כבעבר תפחת באופן משמעותי. לכן, הסוכן יידרש לעבוד מול מערכות אינטרנטיות ולשלם במזומן, ייהנה מעמלה במזומן ויגבה דמי טיפול גבוהים בשל הצורך במילוי ומעקב של טפסים ותהליכי פרי בוקינג מורכבים. אני בטוח שמעמדו של הסוכן יתחזק בסיום המשבר ובחזרה לשגרה. נוסעים יידרשו למלא הצהרות בריאות וטפסים, ליווי רפואי וביטוחי. זה עולם חדש, מלחיץ, לא מוכר וזאת הזדמנות אדירה לסוכני הנסיעות להמציא עצמם מחדש ולזכות באמונו של הלקוח". יש לך זמן פנוי לעצמך? ואיך זה להיות בארץ כל כך הרבה זמן? "המשבר יצר הזדמנות לעסוק מעט יותר בספורט. אני מייצר יין כבר שנה עשירית, אבל הכי מדהים בעיני הביקור בדובאי ובאבו דאבי במקביל לפרסום הגיליון". תחרות בנתיבים היוצאים מערבה, בכדי לשמור על נתחי שוק והמחירים יישחקו גם בנתיבים לארה"ב וקנדה. סינגפור איירליינס תגיע לישראל אולי גם החברה הפיליפינית. בעוד שנה אולי גם קטאר תצטרף לחגיגה. אבל, לא הכל שחור. שבירת החרם תקצר בעתיד נתיבים ישירים למזרח ותאפשר לחברות ישראליות להיות חלק מבריתות עולמיות. ישראייר תפעיל טיסות לאבו דאבי, דובאי ומרוקו ותוכל לבצע תדלוק טכני באמירויות בדרך לחופשת גלישה בסרילנקה. לסיכום, יש כאן אירוע המשול לזריקת שקית עמוסה בסוכריות לאוויר. רק מי שילחם ויזחל על הרצפה, יצליח לאסוף יותר סוכריות וליהנות משיווי המשקל החדש שייוצר
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3