פספורט ראש השנה תשפ"א
ב גלגול אחר, ירום ודיש, מנהל סניף ישראל של אל על, בטח היה ארכיאולוג או היסטוריון. אם זה היה תלוי בו, הוא היה אץ רץ למנהרת זמן עם הסמרטפון לעשות סלפי עם אברהם לינקולן וגנרל יוליסס סימפסון גרנט. "אני חובב מושבע של ארכיאולוגיה והיסטוריה. אני אוהב במיוחד את תקופת מלחמת האזרחים בארה"ב. כנער הסתובבתי עם גלאי מתכות, מוצא ממצאים ותמיד מביא אותם למוזיאון. האדמה מדברת. התלהבתי מזה בטירוף", הוא משתף בראיון ראשון לפספורט. בעוד רשות העתיקות ייתכן והפסידה אינדיאנה ג'ונס דגול, חברת אל על הרוויחה מנהל ששם במרכז העניינים את סוכן הנסיעות, קטן כגדול, גם עכשיו בשיאו של משבר הקורונה ובשעתו הקשה ביותר של ענף התעופה והתיירות. בחודשים האחרונים, ודיש, מלווה בשלומי זפרני, מנהל המכירות של סניף ישראל, מתחזק את הבונדינג עם סוכני הנסיעות גם עכשיו כשאין בורדינג. הוא מגיע למשרדים. נפגש עם המנהלים לסמול טוק על המצב ההזוי היום ולביג טוק על היום שאחרי. "קשה לראות משרדים ריקים שמנסים לשרוד", אומר ודיש בראיון ראשון לפספורטניוז. "אני אוהב את ציבור סוכני הנסיעות. אני בא ממנו. בגיל צעיר השתלבתי בסוכנות הנסיעות המשפחתית. ליבי נקרע לראות אותם ככה. גם אצלי המשרדים ריקים. כל העובדים בחל"ת. זה קשה נפשית. כששלחנו לחל"ת, חשבנו שזה לא יהיה להרבה זמן אבל זה כן. עובדים השאירו דברים על השולחנות מתוך מחשבה שיחזרו מהר. זה נותן תחושה של סוף העולם. אבל סוף העולם לא הגיע ואל על תצא מהמשבר מחוזקת". כשאתה יושב עם מנהל כזה או אחר, יש תחושה כמו באבל? "אענה לך ככה. לא מזמן ביקרתי את טרי קסל מדיזנהאוז ברמת השרון. אני מכיר את טרי הרבה שנים. בנשמתו הוא איש צעיר. פייטר. הוא גידל את השיער הלבן המלא שלו והוא נראה כמו רוק סטאר. הגיע עם מכנסיים קצרים וכפכפים. הוא נראה מדהים. היה לי נעים לדבר איתו. יותר נעים מהשיחות שנה שאני מכיר אותו. כולם נפתחים, כולם 30- שהיו לי איתו ב משחררים וכולם ביחד למטרה אחת. זה מגבש. התפקיד שלי גם להרגיע את הסוכנים, שנהיה שם ביום שאחרי אז תחזיקו מעמד. אני מאמין גדול בסוכנים ולכן מינו אותי לתפקיד הזה. כי רק מי שגדל איתם יכול באמת להבין כמה זה קשה בכלל והיום בפרט". הקורונה עושה לדעתך גם טוב? "כן. כל אחד עושה חשבון נפש ותיקונים בתוך ביתו. זה גם תהליך טוב. היה נחמד אם הוא היה נגמר, אבל זה תהליך שגורם למחשבה מחודשת על הכל". "זה לא נכון שאל על נכנסה לקורונה לא בריאה" האם סוכני נסיעות יהיו רלוונטיים אחרי הקורונה? "חד וחלק כן. אנחנו עם של מגע ובגלל זה, אגב, התחלואה כל כך גדולה. אנחנו אוהבים להיעזר באדם אנושי לקבל שירות. זה לא אומר שהערוץ הדיגיטלי לא יעמוד לצד ערוצי ההפצה של אל על, אבל אי אפשר יהיה להסתדר בלי סוכן נסיעות לכן אנחנו שמים עליו דגש. מעמדו יתחזק כי יהיו הרבה שאלות לשאול. העולם חוזר אחורה לבייסיק וחלק מהבייסיק זה סוכן נסיעות. אני צופה עתיד שונה. אולי לא תהיה להם עבודה כמו , אבל סוכני נסיעות ימשיכו להיות קיימים, 2019- שהייתה ב בטח בישראל. נצטרך לעשות את העבודה יחד כדי להתניע מהלכים. יש לנו תכניות עוצמתיות ביותר לציבור הזה. אל על רואה בסוכנים טריגר להצלחה לכן נהיה שם בשבילם. נתמוך ונחזק אותם והם אותנו". איך בכיר כמוך באל על מתמודד עם מה שהקורונה עוללה לחברה? "הקורונה תפסה אותנו בהפתעה, כמו את כל עולם התעופה. שינתה את כללי המשחק. הרבה אומרים שאל על נכנסה לקורונה לא בריאה ולא מספיק חזקה. זה לא נכון. לפני הקורונה לא באנו לבקש סיוע. עמדנו בכל ההתחייבויות שלנו. שילמנו לכל הספקים והסוכנים שלנו. עמדנו לקבל שלנו. פתחנו יעדים חדשים. היינו 16- את הדרימליינר ה ערב השקת הקו החדש לטוקיו. היינו בתקופה נהדרת. אי אפשר היה להתכונן לאירוע כזה. אין אירועי כזה. זה אירוע שאי אפשר בכלל לעכל אותו. כולנו חשבנו שזה יסתיים תוך חודשיים-שלושה וככל שעובר הזמן אנחנו מבינים שזה אירוע ארוך טווח. אין מדינה שלא עוזרת לחברת תעופה שלה בגלל מצוקת הקורונה". איך זה מרגיש לראות את החברה שאתה עובד בה מושבתת בזמן שישראייר ממשיכה לטוס כל העת? "אני מאוד שמח שישראייר טסה. מפרגן לקולגות בתעופה הישראלית. לפי ראייתי, כולנו כרגע באותה צרה. אנחנו לא בתחרות על שום דבר. כולנו רוצים לראות את התעופה הישראלית מתרוממת מצד שני, כמובן שיש לי צביטה בלב. אתה רוצה לראות שגם החברה שלך מתניעה מנועים. אני מקווה שנמריא בקרוב. אי אפשר להשוות בין שתי החברות". מילה על הטיסה ההיסטורית של אל על לאבו דאבי "התרגשנו לראות את מטוס אל על נוחת באבו דאבי. אין שלום בלי אל על. זה מה שאמרו לי סוכנים. שלום ואל על הולך ביחד. המילה שלום זו מילה נרדפת לאל על וככה היה שפות והמילה 3- כתוב על המטוס שטס לאמירויות. שלום ב הרביעית שהייתה כתובה על המטוס היא אל על". חברות תעופה ישראליות? 3- לדעתך יש מקום ל "קשה לי לענות על זה כי אין לי את כל התמונה אבל בריא לעבוד יחד. אם יש משהו שהקורונה מלמדת אותנו שבריא להיות קבוצה חזקה, בין אם זה מיזוגים ובין אם זה שיתופי פעולה. כוחנו באחדותנו". יכול להעריך כיצד יראה הענף ביום שאחרי? "בלתי אפשרי להעריך מה יהיה. הכל ניחושים. יש כאלה שיגידו, וגם אני חושב ככה, שיהיה בום גדול. כולנו רוצים לנסוע ועם השלום החדש עם האמירויות, בכלל נפתח לנו התיאבון לנסוע. באיזה נישות יהיה הבום? בלייז'ר או בעסקי, לא יודע. אבל מה שבטוח שזה לא יהיה בכמויות שהיו אלא יותר ממוקד. אבל האמת, אף אחד לא יודע לשים את האצבע. מה שאני כן יודע זה שבלי אל על אין ענף. רק אל על יכולה להרים את השאלטר של ענף התיירות והיא תעשה זאת ברגע שתינתן לה האפשרות". פספורט 35
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3