גיליון אנשי השנה 2018

114 2018 ספטמבר ׀ המשפיעים 100 של מטוסי סילון ומטוסים רחבי גוף לשוק התעופה, פתיחת שווקים חדשים בעולם שהתאפשרו עם התפרקותה של בריה''מ למדינות חדשות במזרח אירופה ויבשת דרום אמריקה שהפכה לזמינה יותר''. למען הסוכנים שימש בריקמן 2000 ועד 1995 בין השנים יו''ר התאחדות סוכני הנסיעות בישראל. ''מילאתי תפקיד זה מתוך תחושה של שליחות, מעורבות והזדהות עם ציבור הסוכנים, שהרגשתי חלק בלתי נפרד מהם'', שנים 17- הסביר. ''השקעתי במשך קרוב ל מחיי המקצועיים, ובמידה רבה על חשבונם, בעבודה ציבורית בהתאחדות. הפעילות שלי כללה הובלה של מספר פעילויות חשובות באותם ימים, כהתמודדות עם בעיות ענפיות, החל מיחסים עם ספקי השירותים ובראשם חברות התעופה, עבודה וייצוג ציבור הסוכנים מול משרדי הממשלה, בשנים בהן הוסרה הרגולציה מתחום התיירות, מו''מ עם משרד האוצר בשאלות מע"מ ואחרות, הכשרת כוח אדם, הפעלת המערכת הכלכלית של ההתאחדות, קיום אירועים ענפיים, קידום נושא החשיבות של מחשוב הענף, טיפול במשברים ופעולות רבות, שמטרתן קידום ענף הנסיעות שכל כך יקר לי''. כמי שנלחם שנים למען מעמד סוכני הנסיעות, מה צופן העתיד עבורם? ''זו שאלה רטורית ששמעתי והתייחסתי אליה פעמים רבות. קשה לענות על השאלה הזו תשובה נחרצת. הקושי לנבא בנושא הזה קשור בעיקר להתפתחות הטכנולוגית המואצת, בדגש על השנים האחרונות. האינטרנט ואמצעי התקשורת המודרניים מאפשרים בעידן הנוכחי לשכבות הנוסעים הרחבות להסתייע באופן עצמאי בהרבה מאוד תחומים, שבהם הייתה עד לפני שנים לא רבות לסוכן שליטה כמעט בלבדית. אני מתכוון בעיקר לנגישות של הלקוחות כיום לאינספור מקורות מידע ומנועי חיפוש ברשת. הציבור, ובעיקר הדור הצעיר, שמתחיל את 'חייו התיירותיים' בגיל צעיר מאד, חשוף למקורות מידע זמינים ומאפשר להם הלכה למעשה להיות סוכני נסיעות אישיים המסוגלים לבצע השוואות מחירים ולספק לעצמם מענה מהיר בעת הזמנת החופשה או הטיול לחו'ל''. במילים אחרות, האם מעמד הסוכנים נשחק? ''אי אפשר להתכחש לכך. העידן הדיגיטלי שינה לאין ערוך את עבודת הסוכנים. על מנת לסבר את האוזן, כאשר שימשתי כיו''ר התאחדות סוכני הנסיעות, פעלו למעלה בלבד. 300- משרדי נסיעות. כיום יש כ 600- כ סוכנים ומשרדים 'נבלעו' על ידי חברות גדולות, רשתות וסיטונאים, או שנעלמו מהשוק. מי שלא קפץ לבריכה הטכנולוגית ופיתח מערכות דיגיטליות מול הלקוחות, פשוט נעלם. הפתרון האולטימטיבי הוא לא להילחם בקדמה האינטרנטית, אלא להשתמש בה ולרתום אותה לצדך. שם המשחק כיום הוא ערך מוסף חיוני עבור הלקוח והתמקדות ספציפית בתחומים בהם יש ליועץ התיירות העכשווי יתרון על המכונה, לרבות פיתוח תחומי נישות, בהן לסוכנים יש ידע ומומחיות. בנוסף, הערך המרכזי אותו הסוכנים יכולים לספק ללקוחות הוא הערך האנושי, אותו שום מחשב או אתר עדיין לא יכול להחליף. לפחות בינתיים''. , בריקמן מכר את ''בוא 1999 בסוף שנת ניסע'' לקרן גאפ. בעוד אחרים במעמדו היו מעדיפים להוריד פרופיל וליהנות ממנעמי החיים, בריקמן מצא את עצמו לאחר זמן קצר ממשיך בעשיית תיירותית בחברת איסתא, שהפכה עבורו לבית חם ומפרגן. עבור מוסיק היה מדובר רק בצעד נוסף בדרך לתפקיד הבא - ניהול מחלקת סיורי תמריץ וביצוע תכניות טיולים לנוסע העצמאי ברחבי העולם, תפקיד אותו הוא ממלא בגאווה עד היום. אתה עדיין מגיע כל בוקר לעבודה באיסתא. פרישה לא מדברת אליך? ''עולם התיירות והעבודה בו הוא חלק בלתי נפרד ממני מאז שעמדתי על דעתי כאיש בוגר. כיום, אני נהנה לראות את בתי, היא-לי, הממשיכה בעבודת התיירות ועושה חיל בחברת 'נתור'. ואשר לי, אני עוסק בדברים 2- מעניינים מאין כמותם כבר קרוב ל עשורים, והאמת, פשוט נהנה מכל שניה. גם לאחר גיל פרישה אני מוצא ומרגיש שיש לי יכולת מקצועית ואישית לתרום. אני מאמין שאנשים העובדים ופעילים בגיל מתקדם, נותרים צלולים ואופטימיים ואינם מחישים את התייבשות התאים במוחם. לכן, מבחינתי, כל עוד אוכל ויתאפשר, אמשיך להיות חלק מתעשיית התיירות, שתרמה לי רבות ואותה אני כל כך אוהב. הענף הזה נותן לי סיפוק עצום ואתגר בכל יום מחדש, וכמי שמגדיר את עצמו כסקרן אובססיבי מטבעו, אני ממשיך לקום כל בוקר לעבודה עם חיוך''. לקראת השנה החדשה, מה אפשר לאחל לך? ''אני מרגיש בר מזל משום שאני עושה המון שנים את מה שאני אוהב, ואוהב המון שנים את מה שאני עושה. לכן, אני מבקש בסך הכול - שגרה רגילה. לא רוצה דברים גדולים, אלא רק בריאות ויכולת ליהנות מהדברים האהובים עליי. שתהיה שנה טובה לכולנו''. צילומים: רונן מחלב "העידן הדיגיטלי שינה לאין ערוך אתעבודת הסוכנים... הערך המרכזי אותו הסוכנים יכולים לספק ללקוחותהואהערך האנושי, אותו שום מחשב או אתר עדיין לא יכול להחליף"

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3