גיליון אנשי השנה 2018

18 2018 ספטמבר ׀ המשפיעים 100 ביטלת עכשיו את האגרות למי שינחת בשדה בחיפה וברמון. החברות הישראליות טוענות שהבטחת כבר לפני שנה ושזה לא הוגן שבדיעבד הן חישבו את הטיסות שלהן לפי הביטול "אני עושה היום במדינה את מה שלא עשו שנה. זה שלא הייתה כאן 70 שנה, לא 100 מדינה, זה לא אומר שלא היו כאן גורמים שניהלו את העניינים. אם הקימו תחנות 100- רכבת באירופה ובארה"ב למעלה מ שנה, ובנו תשתיות בתחום התעופה - אני עושה היום תוך כדי את כל הדברים. טוב שהבטחתי וטוב שהצלחתי לממש את הדבר הזה, אחרי שעברנו את משרד האוצר ואת ועדת הכנסת. ברגע שזה קורה זה שלוש שנים, אז לא הבנתי מה הטענה. שיתארגנו עכשיו לטוס מחיפה וברמון". השדה בחיפה ישודרג? "מהרגע הראשון בדקתי שני דברים. בחנתי אפשרות להמשיך את המסלול לתוך הים כמו שיש בעולם. בדקתי את זה פעמיים עם גורמי המקצוע והמסקנה הייתה שהבעיה היא לא הנושא של בניית הנמלים או הזזת מפעלים, אלא שרכסי הכרמל לא מאפשרים לבנות מסלול שישמש כשדה תעופה בינלאומי למטוסים גדולים. לכן, עברתי לאלטרנטיבות האחרות בסופו של דבר. מאחר שלא התאפשר להפוך 312 אותו לשדה בינלאומי, את אותם מטרים שאפשר להאריך מבלי לפגוע, הנחיתי מלכתחילה להאריך. אבל עיריית חיפה התנגדה. לפני כשנה, קיימתי ישיבה במועצת העיר חיפה ושם הסברתי שוב לראש העיר, ואז הוא השתכנע. היינו יחד גם בטיסה הראשונה. הארכת המסלול לא תשנה את סוג המטוסים שיכולים לנחות, 50 אבל במקום שהמטוס הזה יוכל לאסוף , ואז כל 130- ו 120 נוסעים, הוא יוכל 80 או השיקול המסחרי ישתנה. הוא יגיע לאותם המקומות באירופה הקרובה, אבל עם יותר נוסעים. גם בברכתו של ראש העיר מקדמים תכנונים ורשות שדות התעופה תאריך את המסלול הזה, ויהיה אפשר להגיע למקומות קצת יותר רחוקים עם יותר נוסעים". מה עם שדה בתוך הים בתל אביב במקום שדה דב? זו פנטזיה? "להקים שדה בים במקום שדה דב אלו מיליארד 5 שטויות. להקים אי בים זה בערך דולר, אבל להקים שדה בינלאומי עם מטר כמו שהקמנו ברמון, רשות 3,600 מיליארד 11.7- שדות התעופה מקימה ב שקל. אותו הדבר אם זה יהיה ברמת דוד או בנבטים, איפה שיחליטו. בוודאי מיליארד דולר זה לא 5- שלהקים אי ב יהיה במקום שדה דב. אי בים יהיה כאן. יש הליך במשרד התחבורה שיגיע לבחירת חברה לקיום הליך התכנון. נמצאים בשלבים מאוד מתקדמים להקמת התכנון. אבל שדה תעופה בתוך הים יעבוד שנים. רק הנושא 15 הכי מוקדם בעוד האקולוגי במדינה כמו ישראל ייקח הרבה מאוד זמן ואחר-כך שאר הדברים. בדקנו עם חברות בינלאומיות ויש התכנות להקים כאן, זה לא עמוק מדי. זה לא במקום שדה דב, אלא יהיה בטווח כזה שנתב"ג מיליון, השדה המשלים יוכל 30- יגיע ל מיליון ושדה התעופה רמון 5-7 לסחוב עוד גם ייקח כמה מיליונים, יצטרכו עוד שדה כמו נתב"ג כדי לאפשר לכל האוכלוסייה שתהיה כאן בתוך מדינת ישראל להשתמש בשדה תעופה בתוך הים. ואז, יהיה אפשר לשאול איזה עוד דברים עושים על האי שלא פוגעים בערך התעופה ומעלים את הערך הפיננסי של הדבר הזה. שדה התעופה בהרצליה ממשיך כרגע להתקיים". "החיים שלי במושב הם נופש" "החיים שלי במושב הם נופש. כל סוף שבוע הוא נופש ובאמצע שבוע אני הולך לעבודה", כך משיב כ"ץ לשאלה היכן נפש באחרונה בארץ ובחו"ל. "אני נוסע ומשתדל בתקופה הזו ליהנות מהנופים במדינה. יש לי פחות זמן לנופש ממוסד, גם בקיץ אנחנו צריכים לעבוד. יש לי פחות זמן גם בגלל הנושאים הביטחוניים, שאנחנו צריכים להיות קשובים להם ולטפל בהם. השנה אין נופש ממוסד, אבל משתדלים גם ליהנות". קרובים. לא כל אחד צריך להגיע לתוך תל אביב, כדי לקבל את השירות שהוא רוצה. תל אביב זה מקום חשוב, אבל גוש דן הוא כבר לא תל אביב. אני שמח ששדה התעופה בהרצליה יישאר, הוא עבר דרך ארוכה. אני אהיה שמח אם שדה דב יישאר, אבל אני חייב להיות ערוך גם לאפשרויות האחרות". מה עמדתך לגבי שדה דב? אנחנו רואים במספרים שישראלים מעדיפים לטוס לאילת משדה דב על פני נתב"ג ואילת טוענת שסגירת השדה תהיה מכה לעיר. "אני שר התחבורה, אני בעד שדות תעופה, אני לא בעד סגירת שדות תעופה. כמה שדות תעופה שאפשר לפתוח ולקיים - אני בעד. אפילו עכשיו החלטתי להשלים ולהקים את המנחת במצפה רמון, מנחת נוסעים גם כן. בעניין 100 למטוסים של עד של שדה דב נתקלתי מלכתחילה שבאו אליי עם העניין המשפטי. לפני שנכנסתי, לפני למעלה מתשע שנים, היה כבר פסק של בית משפט בין משרד הביטחון לבעלי הקרקעות, שקבע שצריך לפנות את השדה בזמן סביר. כשהקמתי ועדה בראשות יעקב גנות, שאז היה מנכ"ל משרד התחבורה, באו נציגי הפרקליטות והם דרשו זמן סביר, . אמרתי כל הזמן 2019- ובסוף זה הגיע ל שבינתיים לקחנו מחויבות יחד עם משרד האוצר אם צריך לפנות. הם נתנו למעלה מיליון שקלים לרשת, כדי לשדרג 200- מ את נתב"ג ולהכין אותו לקראת הטיסות המסחריות משדה דב. זה היה מאוד חמור אם היו סוגרים ולא היו ערוכים לדבר הזה, ולכן נוצרה מחויבות. משרד התחבורה הולך בהתאם למדיניות משרד האוצר בגלל אותה המחויבות". רון חולדאי ראש עיריית ת"א וראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אומרים שזה אסון שאפשר לפתור "הנושא נמצא באחריות ראש הממשלה. אני מלכתחילה, כשהקמתי אתה אותה הועדה עם אותן המסקנות, החלטנו להעביר את זה למנכ"ל ראש הממשלה, מאחר שזה נושא בעל ראייה לאומית ולא רק תעופה. משרד ראש הממשלה הוא אחראי על הדבר הזה והיה דיון ממש לפני מספר ימים, ששם הופיעו גם חולדאי וראש עיריית אילת, שדיברו בצורה מאוד רשימה ומנומקת. בסופו של דבר, ישבו שם כל הגורמים ויתברר שאין מנוס מללכת למהלך הזה ולכן, הם המשיכו באותו המתווה של הפינוי. אני צריך להיות ערוך לקלוט את אותן הטיסות במידה, לדאוג שההגעה לנתב"ג של טיסות הפנים תהיה קצרה ככל שאפשר ושהטיפול יהיה מהיר. כמו שאת שדה התעופה רמון אנחנו הנגשנו ומנגישים גם כן לעיר אילת".

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3