פספורט 717 - האור בקצה המגפה
בעיצומו של משבר קורונה גלובלי, די ברור שענף התיירות, שנפגע מהנגיף אולי יותר מכל - ייצא ממנו אחרת ממה שנכנס. חברות תעופה רבות הפסיקו את פעילותן שבועות וחודשים. חברות קרוזים שהשביתו אף הן את פעילותן, התקשו במציאת נמלי עגינה וספינותיהן נותרו בים הפתוח. ממלונותיהן 80% רשתות בתי מלון סגרו מעל ברחבי העולם ואלה שנותרו פתוחים "נהנים" משיעורי תפוסה נמוכים מאי פעם. גם ענף השכרת הרכב ספג פגיעה קשה: צמצום משמעותי בהיקפי פעילות; סגירה זמנית של תחנות רבות (בעיקר קטנות) עד כדי סגירה כמעט מלאה במדינות מסוימות למספר שבועות; מתן שירות מוגבל מאוד לצורך תמיכה במערכים חיוניים (השכרת משאיות, וואנים, שינוע צוותים וכדומה); צמצום ציי הרכב ע"י דחייהשל הזמנת רכביםחדשים והחזרת מכוניות ליצרנים; הקפדה משמעותית על ניקיון הסניפים, דלפקי קבלה וכדומה; עידוד אנשים לשימוש בצ'ק אין מוקדם כדי לזרז תורים ולמנוע התקהלות; ומסירת מפתחות הרכב במעטפה (לאחר חיטוי). כמו כן, על חברות השכרת הרכב העולמיות הוטלו פרוטוקולים חדשים של משרד הבריאות העולמי לגבי ניקוי וחיטוי הרכב השכור לאחר החזרה מלקוח אחד ולפני מסירתו ללקוח הבא (דגש על סביבת הנהג, הגה, מוט הילוכים, בלם יד, ידיות איתות, מראות, משענת יד ועוד). ומה לגבי היום שאחרי? קשה להתנבא. המצב כרגע שביר ולא ברור. קיימים מספר תסריטים אפשריים לעתיד הקרוב. באחד - יימצא חיסון ו/או תרופה יחסית מהר (מספר חודשים עד שנה), ובשני - ייקח זמן רב יותר לפיתוח שלהם. עם זאת, היות והאימפקט של המגפה על כל העולם כה משמעותי, נראה שגם ביום שאחרי הרבה מהשינויים ומההרגלים החדשים שסיגלנו בתקופה האחרונה יישארו איתנו. שני נושאיםמרכזייםשיש לקחת בחשבון כשמנסים לצפות פני עתיד: היקף הנסיעות – די ברור שהמספרים שהתרגלנו לראות בנתב"ג לא יחזרו בקרוב בגלל החשש של אנשים מהידבקות ובגלל הפגיעה הכלכלית של רבים. "שינוי טעמים" - שינוי בסגנון והרגלי הנסיעה שנובע מהשפעתהאירוע העצוםשאנו חווים. החשש מאיבוד שליטה, יצמצם את הנסיעה למדינות עולם שלישי מרוחקות, החשש מצפיפות מכל סוג יגרמו לענפים שלמים בתחום להיכנס למגננה. אני מתקשה לראות את חברות הקרוזים משחזרות את שנות השיא בעתיד הקרוב. אני מאמין שטיול בר המצווה לברצלונה או למדריד לחוויית כדורגל, יידחה או יישקל שוב. גם סופי שבוע או חופשות עירוניות שהפכו כ"כ פופלריות בלונדון, ניו יורק הרבה מהשינויים ומההרגלים החדשים שסיגלנו יישארו איתנו או רומא, יצטמצמו מחשש הידבקות במקומות צפופים או בתחבורה הציבורית. גם פארקי השעשועים, המוזיאונים הגדולים ואולמות הכנסים - יספגו מכה משמעותית בטווח המיידי. העמידה בתורים מטרידה אנשים רבים ותוביל להימנעות בשלב המיידי. ייקח זמן לשקם את הביטחון באירועים עם רמת צפיפות גבוהה שהפכו כ"כ פופלאריים בשנים האחרונות. החופשות של השנה יתמקדו בטיולים באזורים כפריים יותר, טיולים בעלי אופי פחות צפוף באתרים ואזורים קרובים לטבע מחד וקרבה לכל השירותים הנדרשים במידת הצורך מאידך. אזורים כמו היער השחור, אזור האגמים באוסטריה, סקנדינביה, איי יוון וקרואטיה - יהוו פתרון טוב למעוניינים ביציאה ושחרור אחרי שיעבור הזעם (הכול בהנחה שלא תהיה בהם התפרצות גדולה יותר מזו שחווינו עד כה). בענף השכרות הרכב למשל, צופים שהפגיעה תהיה יחסית נמוכה יותר. הדגש על השליטה והביטחון האישי כמו גם ההקפדה על הניקיון והחיטוי של כלי הרכב, הרחבה של יישומי האון ליין צ'ק אין, הטמעת מנגנונים מהיריםשלאדורשיםמגע ידאדםלצורך זיהוי הנהג, חתימה על חוזה השכירות ואיסוף הרכב השכור, כדוגמת הקיוסקים הנהוגים בתחנות מרכזיות בארה"ב , מעלים את הסבירות שהמטיילים יבחרו בסוג הטיול הזה. אנו רואים, גם כעת בתוך המשבר, שהשכרת רכב נחשבת בימים אלו הן באירופה והן בארה"ב כאופציה הבטוחה ביותר מבחינה בריאותית, כשבמרבית המדינות השכרת רכב משמשת כאפשרות המועדפת לשינוע של צוותים רפואיים, ציוד רפואי וציוד חירום, מזון ואספקה לנזקקים. אופציה זו נחשבת בטוחה גם משום קלות החיטוי של הרכב בין נסיעה לנסיעה, וגם משום האפשרות לנסיעה של בודדים, שלא בדחיסות העלולה לסכן בהדבקה. מאוד רוצה כבר לראות את הסוף ולחזור לשגרה מבורכת מאחל לכולם בריאות טובה וחג שמח. , מנכ"ל ובעלים אופיר דנאי אופרן השכרת רכב / על היום שאחרי דעה פספורט 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3