פספורט ראש השנה תשפ"ב
כמה שפחות בעובדים. אנחנו בקבוצת החברות שלנו, משתדלים ללמוד לחיות לצד המגפה. הפעלנו ונמשיך להפעיל טיסות לכל המדינות שאליהן אפשר לטוס ללא חובת בידוד בחזור". אתם מרוויחים או מפסידים כסף בתקופה הזאת? "אף אחד לא מרוויח עכשיו. בין להרוויח לבין לסגור את העסק ולחכות שהמגפה תגמר, אנחנו בחרנו להמשיך להפעיל את העסקים שלנו. קווי , בליק וחברת התעופה 90- חופשה, הדקה ה היוונית בלו בירד - כולן עובדות במתכונת שבת. כלומר, במתכונת שעשתה התאמה בין מבנה ההוצאות לכמות ההכנסות, שירדו בשנה האחרונה באחוזים רבים, כמו בכל הענף. בחודשים מאי-יוני היינו מאוד אופטימיים וזה התחיל להסתדר אבל אז פרץ גל תחלואה נוסף וההגבלות בעקבותיו. אנחנו משתדלים להפסיד כמה שפחות. המצב של החברות שלנו איתן. אנחנו יציבים כלכלית". האם הוצאתם עובדים לחל"ת/פיטורים? "בתחילת המגפה כולם היו בחל"ת. מהרגע שחזרו לטוס, התחלנו להחזיר את העובדים לאט לאט. אנחנו מחויבים, גם ארנון אנגלנדר, השותף שלי בקבוצת החברות ואנוכי, לעובדים ולמנהלים 200- המסורים שלנו. לפני הקורונה העסקנו כ עובדים והיום יש משמעותית פחות. לעומת זאת, הגרעין שמלווה אותנו במשך הרבה מאוד שנים, נשאר איתנו במהלך הקורונה. אלה עובדים שהחליטו להישאר בענף התיירות למרות שהעתיד לא ברור. אנחנו מחויבים מהצד שלנו, לנסות להפעיל את החברות. העובדים בחרו להילחם איתנו ביחד. לצערי זאת מלחמה ארוכה ומתמשכת, אבל אני בטוח שביחד אנחנו ננצח בה". מיליון 400 כחברה עם מחזור מכירות של מעל שקל בשנה אינכם זכאים לפי שעה לסיוע מהמדינה. ההתאחדות פועלת לשינוי המצב. היכן זה עומד כרגע? חברות בישראל שבגלל 8- "קווי חופשה היא אחת מ 400 שמחזור המכירות השנתי שלה הוא מעל מיליון שקל, לא קיבלנו שום מענק למעט חל"ת לעובדים. ההתאחדות פועלת בשמנו ומקווים שבקרוב זה ישתנה כי זה אבסורדי". חודשים לפני פרוץ הקורונה רכשתם את 3 . היום בדיעבד, אתה 90- חברת הדקה ה מצטער על כך? הוא מותג חזק מאוד בתחום 90- "הדקה ה התיירות וגם באופן כללי. אנחנו נהנים ממנו גם היום ובטוחים שאחרי הקורונה נהנה ממנו עוד יותר". יש לכם כוונה לרכוש חברות נוספות? "הכל אפשרי". מה עומד על הפרק? "פתוחים לכל האפשרויות. אני מאמין ואופטימי לגבי העתיד". כמה זמן עבדתם על פתיחת קו חדש לפני הקורונה וכמה היום? אני מניחה שלאור השינויים התכופים, זמן התגובה התקצר לכמעט אפס "אנחנו לא אוהבים את מה שקורה עכשיו. מצד שני, המבנה של החברות שלנו - כזה המורכב מחברת תעופה (בלו בירד), סיטונאי (קווי ו בליק) 90- חברות תיירות (הדקה ה 2- חופשה) ו - מאפשר לנו את כל אורך השרשרת, בייצור ובמכירה. זה מאפשר לנו גמישות לפתוח ולסגור יעדים בהתראות של שעות. רק צריך להיות ברור שכל פתיחה וסגירה כזאת גורמת להפסדים ולנזקים רבים. פתיחת יעד חדש לפני הקורונה 12-24 שבועות-חודש והיום בין 3- לקח לנו כ שעות. כך למשל, ביום שלישי בלילה כשהפכו את אוסטריה מירוקה לכתומה ופתחו את פולין, בבוקר כבר היו לנו טיסות פתוחות 09:00- ב לוורשה וקרקוב. זה אומר שהכל נעשה משוגע. עבדנו בלילה. אנחנו במלחמה ובמלחמה כמו במלחמה צריך לעבוד שונה מהרגיל". מהי דעתך האישית על קריאתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, לישראלים שלא לטוס אם אין צורך בכך? "אלה התבטאויות חסרות אחריות שלא לוקחות בחשבון, לא את העובדים בענף ולא את העוסקים בענף. אני מאוכזב מבנט ברמה האישית (לא בחרתי בו) כי הוא זה שחרט על דגלו לפני הבחירות את האנשים הקטנים והעסקים. אני מאוכזב ממה שהממשלה ובמשרד הבריאות עושים כי זה עומד בסתירה ענקית למה שקורה בעולם. החיים והבריאות ברור לכולם יותר חשובים מתיירות ומתעופה, רק שכל המדינות המערביות למדו לשלב את זה. שדות תעופה פתוחים. טסים בחופשיות תחת מגבלות קורונה ורק מדינת ישראל החליטה כמדיניות בפועל לסגור את השמיים". מסר שלך לסיום "מסר ראשון, להודות לעובדים ולמנהלים בכל קבוצת החברות מקרב לב על ההקרבה ועל זה שבחרו להישאר בענף התיירות ומאמינים בחברה בה הם עובדים. אני רוצה לאחל להם ולכל העוסקים בענף שנה טובה. אני מקווה מאוד שבערב ראש השנה הבא, ענף התיירות יהיה במקום אחר וכשתראיינו אותי נדבר על דברים אחרים לגמרי. מסר שני, אומרים שמי שמתעסק בתיירות חייב להיות אופטימי, אז אנחנו בחברות שלנו כולנו תמיד אופטימיים. אנחנו בטוחים שהמגפה הזאת תיגמר ותהיה פה פריחה אדירה בתיירות ואני בטוח שנגיע ליהנות ממנה". וברמה האישית שלך? "הקורונה שינתה את החיים לכולם ובטח לעוסקים בענף התיירות. מצד אחד, זה אירוע שבלשון המעטה, לא חוויתי. מצד שני, זה כנראה נתן לי לגלות על עצמי כל מיני כוחות ˆ שלא חשבתי שיש לי". פניתי לגורמים מובילים בענף התיירות. אני לא יודע מה השיקולים שלהם לא להצטרף אלינו לעתירה לבג"ץ. חלק אמרו לי שהם מיואשים וחלק את התשובות שלהם אני שומר לעצמי פספורט 54
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3