גיליון 736 - אנשי השנה תשפ"ב

מטלטלה להתאוששות פספורט מסכמים שנת תיירות סוערת בארץ ובעולם תשרי תשפ״ג, גיליון ראש השנה כל מה שקורה בתיירות ובתעופה PASSP RT www.passportnews.co.il ליאור רביב לא חלמתי בשום חלום ובשום תסריט שאהיה שנים 37 בישרוטל ״ ״ של פספורט איש השנה

סרוק והצטרף אלינו רוצים לדעת מה קורה באיסתא? באירוע חברה האחרון שלנו בערב מחשמל שנמשך 11 הופיע עיברי לידר בהאנגר עד השעות הקטנות של הלילה… אצלנו חילקו אופציות לכל .2023 וטסים לתאילנד בשנת העובדים לפני חודשיים. באיסתא יש אוירה של ביחד, של שותפות, של עשייה ושל אכפתיות! חוצמזה שאצלנו גם עובדים היברידי, מקבלים בונוסים גבוהים וגם תורמים לקהילה. רוצה גם? חולם לעבוד בהייטק של התיירות?

אתם מוזמנים להכיר חווית טיסה יוקרתית ומפנקת לפריז במחלקת הפרימיום אקונומי וליהנות מעולם A330-200 / A350-900 עם מטוסי האיירבאס רחבי הגוף של אייר פראנס חדש של חוויות ופינוקים. השנה מגיע .לכם יותר מחלקת הפרימיום אקונומי משלבת פרטיות, נוחות, ואלגנטיות. מעלות. 130 המושב יכול להיות מוטה יותר נוחות יותר מקום יותר פרטיות טיסות יומיות 2 - טיסה נוספת בקו לישראל טיסות שבועיות בקו לתל אביב 14 - עם הוספת טיסה זו עולה תדירות הטיסות של החברה ל

הכרטיס שייקח אתכם לכל יעד (מכירות) שתרצו השנה! עוד לא עליתם על הטיסה? PowerCard מאות אלפי לקוחות ישמחו לעוף על המבצעים וההטבות שלכם. הצטרפו לעשרות הרשתות, החברות והעסקים שכבר נהנים מכוח הקנייה העוצמתי של המועדון הכי שווה בארץ. פאוארקארד. לי זה עלה פחות.או כמו שהם אומרים: לי זה עלה פחות! 03-9486245 : או בטלפון פרטים נוספים באתר

אתם מוזמנים להכיר חווית טיסה יוקרתית ומפנקת לפריז במחלקת הביזנס A330-200 / A350-900 עם מטוסי האיירבאס רחבי הגוף של אייר פראנס וליהנות מעולם חדש של חוויות ופינוקים. השנה מגיע לכם .הרבה יותר מחלקת הביזנס משלבת פרטיות, נוחות, ואלגנטיות. המושב במחלקת העסקים עוצב מחדש וניתן להפוך אותו למיטה שטוחה, באורך שני מטרים. יותר נוחות יותר מקום יותר פרטיות טיסות יומיות 2 - טיסה נוספת בקו לישראל טיסות שבועיות בקו לתל אביב 14 - עם הוספת טיסה זו עולה תדירות הטיסות של החברה ל

זו הייתה שנת קאמבק מטורפת שתפסה את תעשיית התיירות והתעופה, איך נאמר זאת בעדינות, לא מוכנה באנדרסטייטמנט. העולם, שלפעמים נראה כמו מקום מסובך, ניער מעליו את התפאורה הכבדה של הקורונה והחל להסתדר לפי שכבות קלות יותר להבנה: שכבת הפאניקה - נגיף סיני מסתורי מבליח ומשנה סדרי עולם (לא שייך לתשפ"ב); שכבת ההפנמה – הנגיף מבהיר שאין לו כוונות לטוס לשום מקום; שכבת הקבלה – נפרדים ממגבלות, בידודים ושות' וחוזרים לחיי שגרה לצד הקורונה שהפכה שם נרדף לשפעת. מה זה חוזרים? מסתערים על כל מושב פנוי במטוס. אלא, שכל הגורמים הרלבנטיים הפועלים בבית הנתיבות (רשות שדות התעופה, חברות תעופה וחברות שירותי קרקע), לא הבינו ולא קראו בזמן את הכתובת על קירות הטרמינל ולא נערכו עם מצבת כוח אדם המותאמת ליום שבו הקורונה תתפוגג והישראלים יצבאו שוב על דלתות בן גוריון. היום הזה הגיע השנה בבום, והתוצאה: תורים מוגזמים ומזוודות שנערמות על הקרקע ולא מגיעות ליעדן. כאוס מוחלט ועוגמת נפש של ציבור נוסעים שלם שנאלץ להמתין זמן בלתי סביר בכל תחנות החיול בנתב"ג: החל מהתשאול הביטחוני והצ'ק אין לטיסה ועד השיקוף הביטחוני וביקורת הדרכונים. לכל זה תוסיפו, שביתות של טייסים וטכנאים שמאסו בלעבוד יותר תמורת פחות וקיבלתם אנדרלמוסיה. התעשייה מצידה הפנתה אצבע מאשימה כלפי שוק התעסוקה שהשתנה לבלי הכר בקורונה, ולא רק במחוזותינו. ברשות שדות התעופה, למשל, אמרו לנו בכתבה אחת מיני רבות שפרסמנו בנושא בפספורטניוז אונליין במהלך השנה היוצאת, ש"קיים מחסור חמור בכח אדם כי אנשים לא רוצים לעבוד. הגענו למצב שמועמדים לעבודה מראיינים אותנו ולא אנחנו אותם". כך או כך, הליך גיוס עובדים בכל הענף, נכנס בשנה היוצאת להילוך גבוה נוכח ביקושי שיא לטיסות, וצפוי להמשיך ביתר שאת גם בשנת תשפ"ג הבאה עלינו לטובה. על פי הערכות, מספר העוברים ושבים בבן גוריון צפוי להגיע מיליון נוסעים שעברו בנמל לפני הקורונה, אבל 24.3- מיליון נוסעים/ות. זה אומנם לא ה 19 לכ- 2022 בסוף המזוודה עוד נטויה. רק שתגיע. דבר העורכת לוקיישן צילום: "במת הצלמים" בנתב"ג. צילום: תמר מצפי חג שמח ספיר פרץ, עורכת המגזין [email protected] 64 16 32 מו"ל: מתת, החברה הישראלית למידע, תיירות ותעופה בע"מ 03-5259093 ת"א מערכת: 26262 מען: ת.ד: [email protected] : דוא"ל אין המערכת אחראית על תוכן המודעות, האחריות על המפרסמים בלבד ליהי יהבעיצוב: | אוריה ורמן מזכירת מערכת: | ספיר פרץ עורכת המוסף: | עדי אזולאי עורך אחראי: וברשתות החברתיות 7/24 www.passportnews.co.il מוזמנים לעקוב אחרינו גם באתר האינטרנט מערכת פספורט מאחלת שנה טובה, שנת עשייה פורייה, שגשוג והצלחה מילים 1,000 = 1 תמונה סיכום שנה בתמונות סיכום השנה שהייתה בתעופה ובתיירות הישראלית Out , צרפת In מקסיקו המדינות המתויירות 10 ביותר בעולם 30 תעופה בחקירה שדות התעופה 10 העמוסים ביותר בהטסת נוסעים ומטענים 31 בחזרה לעתיד מנכ"ל יאט"א ישראל על הצפוי בתעופה המקומית והעולמית shutterstock סיון פרג׳, יח״צ, צילומים: פספורט 8

82 74 86 88 50 56 66 18 26 אוויר פסגות טיול בנופי שווייץ KLM חדש במשיקה מחלקה פרימיום קומפורט חוויה של פעם בחיים ביקור באתרי הנופש One&Only יוקרה מהטבע אתרי הנופש 7 של רשת קונסטנס גירל פאוור הנשים החזקות בתיירות 10 ובתעופה הישראלית "זה הבית השני שלי" העובדים המצטיינים בתעופה בית לחם שלא הכרתם חזי סימנטוב, כתב ופרשן , מדווח 13 לענייני ערבים בחדשות SAF המושג החדש בתעופה לצמצום זיהום סביבתי איש השנה של פספורט ליאור רביב, מנכ"ל מלונות ישרוטל ״טוב לי להשפיע מאיפה שאני" שר התיירות רגע לפני הבחירות 22 "מיזוג עם ארקיע – הכרחי״ מנכ"ל ישראייר בלי פילטרים 10 34 36 46 מסכם קדנציה סוערת שמואל זכאי, מנהל נתב"ג היוצא 40 עד גיל הצעירים המבטיחים של תשפ"ב בתיירות ובתעופה ״האקשן לא נגמר בתעופה" עו"ד יעל רובינשטיין Wh a t ' s i n s i d e . . . פספורט 9

פספורט 10 שנים בחברת 37 מאחוריו קילומטרז' של כמעט ) כמנכ"ל רשת 2010 ישרוטל, מתוכן (משנת המלונות. קילומטרז' שכזה לבעל תפקיד, שאינו נמנה על הבעלים, נחשב לחסר תקדים בענף המלונאות. "לא חלמתי בשום חלום ושום תסריט שנים", אומר ליאור רביב, 37 שאהיה בישרוטל מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל בראיון לפספורט לרגל בחירתו לאיש השנה. כשהצטרפת לישרוטל חשבת שתעבוד ברשת כל כך הרבה שנים? "ממש לא. הצטרפתי לישרוטל כמה שנים לאחר הקמתה. עברתי מתפקיד לתפקיד, ממלון למלון, מאתגר לאתגר. אני מאוד אוהב את החברה, מאוד מחובר אליה, מרגיש חלק מהחברה. אני לא הוותיק היחיד, יש קבוצת מנהלים שעובדת מספר שנים כמוני. אין מנהל מלון בישרוטל שעובד פחות שנה". 30 שנה, יש כאלה שעובדים 10-15 מ מה עושה את החיבור? "הבעלים, דיוויד לואיס ז"ל, וממשיכי דרכו כיום, DNA הם אנשים מאוד מיוחדים. הם יצקו את הואת התרבות הארגונית של ישרוטל, שהופכת אותה למיוחדת. אני אוהב את החברה, את האנשים, המנהלים, הפיתוח, מרגיש אחריות גדולה. אני עומד בראש החברה ורואה לאן היא מתפתחת, מה אנחנו עומדים לעשות ומה התכניות קדימה. זה המקצוע שלי ואני מאוד שמח. אין חברת מלונות אחרת בישראל, שהייתי רוצה לעבור אליה. חלק גדול מהמנהלים שהיו בישרוטל, חזרו אליה. תסתכל על דוד פתאל ושלומי טחן, כולם יוצאי ישרוטל. זה מלמד כמה החברה איכותית". מאיפה הדרייב שלך, שחסר להרבה צעירים? "זה האופי שלי, ככה אני בנוי. ביום שלא יהיו לי את האנרגיה, את כוחות ואת הסובלנות להמשיך, כי זו עבודה מאוד קשה, תובענית וכוללת הרבה לחצים (זאת לא עבודה קלאסית לאיכות חיים גבוהה), לא אהיה פה. כשאני נהנה יש לי את הכוחות והיכולות. ביום שאפסיק ליהנות לא יהיו לי את האנרגיות ולא אעשה זאת יותר. אני מרגיש שליחות, כי זו חברה שאני שייך להקמה שלה". איזה מנהל אתה? "שאלה מעניינת. הרבה מאוד שנים חשבתי שאני טוב בתחום התפעול, יודע להניע דברים ושיש לי יכולות גבוהות בתחום הזה. בשנים האחרונות אני מתעסק המון בפיתוח של החברה וזה מאוד מעניין אותי. למדתי, שאני לא רע בתחום הזה. אני לא מנהל קל, אני מנהל עם המון דרישות. אני יורד לפרטי פרטים בכל דבר, רוצה לדעת כל דבר, מנהל ריכוזי מאוד. אבל מהצד השני, בחברה גדולה, שאנחנו נמצאים בה כיום, אתה חייב לסמוך על אנשים ואני מאוד סומך על הצוות שלי. יש לי צוות מנוסה וביחד אנחנו מובילים את החברה קדימה, אי אפשר בחברה כזו להיות וואן מן שואו". "ישרוטל היא שמורת טבע בענף המלונאות" ישרוטל נמצאת בתנופה חסרת תקדים. בניהולה של בתי מלון, ששניים מתוכם נפתחו 23 הרשת כיום יש השנה. בארבע השנים הקרובות הרשת מתכוונת בתי מלון בארץ והיא נמצאת 10 לפתוח עוד כלקראת התרחבות בינלאומית באירופה, בה הרשת בתי מלון בשלב הראשוני. 30 צפויה לנהל עוד כ- מיליארד 6 הרשת, ששוויה בבורסת ת"א נושק ל- מיליון 252 עם רווח של 2021 שקל, סיימה את שנת מיליארד שקל. גם את שנת 1.60 שקל והכנסות של 89 פתחה בצורה מצויינת עם רווח של כ- 2022 . ועל כל זה מנצח 2022 מיליון שקל ברבעון השני של המנכ"ל רביב. 2010 הוא עומד בראשה משנת והצעיד אותה לעבר הישגים יוצאי דופן בענף המלונאות. "אני נהנה מחופש פעולה מאוד משמעותי וזה גורם לי להיות הרבה יותר מחויב, הרבה יותר צעיר והרבה יותר מחושב". ריאיון עם איש השנה של פספורט לשנת תשפ"ב - ליאור רביב, מנכ"ל גידי ליפקין | רשת מלונות ישרוטל ״ זו לא בחירה בליאור רביב בישרוטל אלא ובעובדיה

14 המשך בעמוד >> פספורט 11 נראה שהקורונה עשתה רק טוב לישרוטל. בשנת 2022 מיליון שקל וגם ב- 255 רשמתם רווח של 2021 אתם צפויים לרשום רווח נאה "אני לא יכול להגיד שהקורונה עשתה לנו רק טוב, הייתה שנה קשה 2020 כי צריך לקחת בחשבון שמאוד. אם אתה לוקח שנים רגילות של ישרוטל, , ומכפיל אותם בשתיים, עדיין 2018-2019 למשל . אבל 2020-2021- שנתיים רגילות הן יותר טובות מ באופן יחסי למציאות שנוצרה, ולאי ודאות שהייתה כשהתחיל האירוע הזה, אם הייתי צריך לנבא אז, או לקוות למה שיהיה בהמשך, אז אין ספק שיצאנו מזה בעור שינינו. אני אפילו יכול לומר שיצאנו מזה מחוזקים. בתקופת הקורונה למדנו הרבה מאוד על היכולות שלנו. למדנו לתמרן בתקופות משבריות, תקופות שמעולם לא היו כמוהן. סגירת ופתיחת בתי מלון, טיפול בעובדים ובמנהלים. הגאווה הגדולה שלי, בכל הסיפור של הקורונה, זה שלא איבדנו אפילו לא מנהל אחד בישרוטל. עשינו מאמצים מאוד גדולים לשמור על התשתית של החברה, על השלד שלה — המנהלים, העובדים — בכל ההיבטים, כולל ההיבטים הנפשיים, לחזק את האנשים, גם בכספים אם היו צריכים. תמכנו בעובדים שהתקשו. חילקנו בונוסים לעובדים , שהייתה השנה הקשה 2020 ולמנהלים גם בשנת אי פעם לישרוטל. המנהלים בישרוטל החזירו לנו בגדול על ההתנהלות שלנו במהלך הקורונה. לכן, 2022 וברבעונים הראשונים של 2021 הצלחנו בלעשות תוצאות שיא. בזכות אותם מנהלים ועובדים שנשארו ונתנו כתף לחברה". איך אתה מגדיר כיום את ישרוטל? "מגדיר אותה כשמורת טבע בענף המלונאות בכלל ובכלכלה הישראלית בפרט. ישרוטל זו חברה מאוד מיוחדת בתרבות הארגונית שלה. רפי שדה ייסד וניהל את החברה הרבה שנים כחברה מיוחדת, ואני המשכתי את דרכו. מה שנושא אותנו קדימה וגורם לנו להצליח זו תרבות ארגונית ייחודית, שאנחנו מקפידים לשמר אותה. המנהלים והעובדים שלנו עומדים בראש סדר העדיפויות של החברה. ירידה לפרטים. אנחנו מקפידים על כל דבר שהוא חשוב בעינינו. אנחנו משקיעים במלונות סכומי כסף אדירים, בשדרוג ובשיפוץ ובחיפוש חוויות לאורחים, בכל מקום בו אנחנו פועלים. לראייה, תהליך המיתוג החדש שעשינו, במהלכו חילקנו את ישרוטל לקבוצות של מלונות, שבראשם מלונות 'אקסקלוסיב קולקשיין', שבעיני הם המלונות המובילים בישראל: בראשית, כרמים, יערות הכרמל, רויאל ביץ' ת"א, רויאל ביץ' אילת ואוריינט ירושלים; קבוצת 'ישרוטל קולקשיין' שכוללת את כל המלונות באילת, ים המלח ובכל רחבי הארץ, ומלונות עיצוביים הפועלים תחת השם 'ישרוטל דיזיין'. רק בחודשים האחרונים פתחנו שני מלונות, אלברטו בת"א ופורט טאואר ברחוב הירקון פינת בתי 10 יורדי הסירה. בשנים הקרובות נפתח לפחות מלון, אם לא יותר. ישרוטל הפכה מחברה אילתית קטנה לחברה עם מלונות בכל רחבי הארץ, חברה שמעסיקה אלפי עובדים בפריפריה ונותנת פרנסה מסביב למלונות לעוד אלפי אנשים, כמו ספקים וכו'.ישרוטל כיום היא חברה שנמצאת בתנופה שלא הייתה אף פעם. אנחנו נמצאים ערב יציאה לחו"ל". לכמה מלונות תגיעו בישראל? בתי מלון ובארבע השנים 23 "כרגע אנחנו עם מלונות. יש לנו 33 , נהיה עם 10 הקרובות נוסיף עוד פניות על בסיס יומי של יזמים, מלונאים קטנים, גופים שמעוניינים שישרוטל תנהל עבורם בכל מיני מודלים. אנחנו שוקלים כל הצעה לגופה. אני מאמין מלונות". 40 שנגיע בישראל לאזור מה התכניות לגבי העמקת הפעילות בחו"ל? "נפתח את ישרוטל מחוץ לישראל. כמו שפתחנו את ישרוטל מחוץ לאילת ויצרנו חברה יותר מאוזנת בין אילת לצפון הארץ, נהפוך לחברה עוד יותר מאוזנת וחזקה על ידי זה שנצא לחו"ל. אנחנו נמצאים ערב סגירה של התפתחויות מעניינות בכמה מקומות". לכמה מדינות אתם מתכננים לצאת? "להערכתי נהיה פרוסים בצורה משמעותית במערב אירופה וביוון. נהיה בבירות מרכזיות באירופה. בישראל אנחנו מגיעים למיצוי הגידול שלנו. חברה כמו שלנו, שכן רוצה להתפתח ולהתקדם, ויש לה את היכולות והבעלים (משפחת לואיס שמאוד מאמינה בישרוטל), יכולה להתפתח לחברה בינלאומית משמעותית במהלך הזה". מה קורה עם משפחת דיין הבעלים של רשת קראון פלזה? "באזורים מסוימים יש לנו שיתוף עם משפחת דיין, באזורים אחרים אנחנו עושים את זה לבד. אנחנו כבר מנהלים מלון מאוד מצליח, מיוחד ויוקרתי בפלאם ביץ', ארה"ב. לקחנו אותו במצב מסויים, כמעט גם סגרנו אותו, והרווחים שלנו כיום, אחרי שנכנסנו, הם כפולים בהשוואה למה שהיה לפני כן. מה שמלמד שעם היכולות שלנו אנחנו רק צריכים למצוא את הנכסים הנכונים". לכמה מלונות אתם שואפים להגיע באירופה? בתי מלון. משם 20-30 "להערכתי בשלב ראשון, בין נחליט איך מתקדמים". רשת פתאל היא המודל שלכם? "אני מאוד מעריך את מה שפתאל עשה. אין ספק שפתאל עשה באירופה עבודה מדהימה. הוא נכנס בשנים שהיו הרבה הזדמנויות. הפיתוח שלו בחו"ל מודל גם לנו ולכל מי שרוצה להתעסק בחו"ל. הוא מלונות בחו"ל ואני לא בטוח שנגיע 160 עם כלממדים האלה. זה מתחיל בצעד ראשון ועבורנו השמיים הם הגבול". איפה אתה ממקם את ישרוטל ביחס למתחרות? "אני מודד את ישרוטל ביחס לעיניים שלנו. לדעתי ישרוטל חברה מאוד איכותית, עם כוח אדם איכותי ומנהלים יוצאי דופן. אני לא אוהב להשוות את עצמי למתחרים. בסוף האיכויות של החברה באות לידי ביטוי בכמה מקומות: בדו"חות הכספיים, בכמות האורחים החוזרים למלונות ובתדמית ציבורית של החברה, איך היא נתפסת. בשלושת הפרמטרים האלה אנחנו מובילים". נראה שאתה זוכה לחופש פעולה מהבעלים - משפחת לואיס (בניו של המייסד דיוויד לואיס ז"ל)? "אני אכן נהנה מחופש פעולה מאוד מאוד משמעותי, וזה גורם לי להיות הרבה יותר מחויב, הרבה יותר זהיר ומחושב. יחד עם זאת, זה מאפשר לי ולנו לפתח את החברה באופן מאוד משמעותי ולעשות בארץ דברים מאוד ייחודיים. הבעלים רואים שיש פרי לניהול, לפיתוח, למוניטין של שקלים לפני שמונה 21 החברה, ולמניה שעלתה מ- שקלים. לפני שש שנים ישרוטל הייתה 100 שנים ל- מיליון שקלים. היום היא שווה שישה 850 שווה מיליארד שקלים. אני מניח שהבעלים רואים שבסך הכל אנחנו משתדלים לעשות את העבודה הטובה ביותר". במהלך הקורונה ספגתם ביקורת קשה על כך מיליון שקל 25 שהחלטתם לחלק דיבידנד של כלמחזיקי המניות, בזמן שבמקביל לקחתם מענק מהמדינה. טעיתם? "באופן אישי עמדתי בעין הסערה. יכול להיות שלא גיליתי מספיק רגישות ללחץ הציבורי, או לתחושות הציבור, לגבי העובדה שבזמנו אי אפשר היה לצאת לחו"ל, הישראלים נפשו בעיקר בישראל, וישרוטל עשתה תוצאות שאיפשרו את חלוקת הדיבידנד. חובתה של חברה ציבורית לשלם. אין ספק שהעיתוי היה לא נכון. נוצר מומנטום שלילי כלפי החברה. עשינו התייעצות פנימית והחלטנו לא לשלם את הדיבידנד". אולי אתם, כרשת שמרוויחה הרבה כסף, לא צריכים לקבל סיוע מהמדינה? "עמדנו בפרמטרים שהמדינה קבעה. הרבה חברות חזקות במשק קיבלו סיוע, גם בענף המלונאות. הייתה שנה קשה באופן מובהק, היה לנו 2020 הפסד. אז למה שישרוטל תוותר. מלונות דן, פתאל ופוקס חברות חזקות, כולן קיבלו מענקים, אז למה ישרוטל אמורה להיות שונה?". מרגיז אותך שאתה צריך להתנצל על ההצלחה? "אנחנו לא בהכרח מדינה שיש בה נטייה לפרגן להצלחה. יש צרות עין כלפי חברות שמצליחות בניגוד DNA וכלפי אנשים מצליחים. זה משהו בלמדינות אחרות. אני מסתכל על ארה"ב, מעוז הקפיטליזם, שם מעודדים מגיל צעיר להצליח. פה המנטליות טיפה שונה. אני מאמין שזה ישתנה. לא נפסיק להצליח ולעשות דברים טובים בגלל משהו שמישהו אומר. אנחנו עושים פה דברים מדהימים מבחינת העסקת עובדים, משלמים מסים ומייצרים הרבה ערך למדינה. אני לא מרגיש צורך להתנצל על זה. אני גאה בזה ורוצה להנחיל את זה לעובדים. אני לא מנהל קל. אני מנהל עם המון דרישות - יורד לפרטי פרטים בכל דבר, רוצה לדעת כל דבר. מנהל ריכוזי מאוד. מצד שני, בחברה גדולה אתה חייב לסמוך על אנשים ״ יח"צ צילומים:

We need higher altitude. Discover Switzerland now: MySwitzerland.com Share your beautiful moments: #IneedSwitzerland

פספורט 13 We need Switzerland. Klewenalp, Lucerne-Lake Lucerne Region, ©Christian Perret

11 המשך מעמוד >> פספורט 14 נשאף תמיד להצטיין ואז אתה מצליח. למדנו לחיות עם ביקורת וגם חיים עם זה טוב". מה דעתך על מחירי הנופש הגבוהים בבתי המלון בארץ? "המחירים אכן גבוהים ויש לכך כמה סיבות. האחת - הרגולציה והביורוקרטיה הכרוכות בהקמת בתי מלון בישראל. שום חוק, שום כתבה בטלוויזיה ושום דבר לא יוריד את מחירי המלונות, כי אף אחד לא ימציא את הכלכלה מחדש. כשיש היצע נמוך וביקוש גבוה, המחירים עולים. זה כלל שאי אפשר לשנות אותו. לו היו נבנים פה בתי מלון בכמות גדולה, עם שנים לבנות מלון, 10 פחות רגולציה, ולא היה לוקח שנים, תאמין לי 4-5 זה היה אחרת. אם היה לוקח שהמחירים היו פה הרבה יותר נמוכים. אין מספיק מלונות בישראל. זה נכון גם לגבי מחירי הדירות — כשאין תחרות המחירים עולים. כיום אני מקים 7-10 בתי מלון, וכל מלון לוקח לנו בין 10 בערך שנים לבנות. תחשוב כמה זה עולה לנו, תחשוב על חוסר הכנסה בשנים האלה. צריך לשחרר חסמים, לפרוס שטיח אדום ולתת יד לכל מי שרוצה להקים בתי מלון. אני מודיע לך שמחירי בתי המלון ירדו פה באופן משמעותי. השקל החזק והמחירים הגבוהים מקשים מאוד על תיירות נכנסת, שזה העתיד של מדינת ישראל. תחשוב שתייר, שמגיע כיום מאנגליה או מארה"ב, כשהשקל כל כך חזק, מעבר לבתי המלון היקרים, זה מאוד מקשה על כניסת תיירים לישראל וזה מטריד אותי". מה דעתך על אילת בה אתם פעילים מאוד? "אנחנו נהנים מאילת המון שנים, למרות שכבר הספידו אותה שוב ושוב. היא כמו עוף החול, תמיד קמה מחדש, שומרת על תפוסות טובות, ועל אטרקטיביות. אנחנו משקיעים בבתי המלון שלנו מאות מיליוני שקלים. שדרגנו את כולם, עם התנאים הכי טובים שיש. יחד עם זאת, יש עוד הרבה מה לעשות באילת בהיבט של תחזוקת העיר, הבאת אטרקציות והפיכת העיר להרבה יותר מושכת. הגיע הזמן לסלול כביש דו-מסלולי לאילת. זאת שערורייה, שנוסעים לעיר בכביש הכי מסוכן במדינה. אין שום היגיון. זה דבר מטורף. צריך להתייחס לאילת כמו שמתייחסים ללאס וגאס, כאל נכס לאומי. לצערי זה עדיין לא כך. למרות זאת, אנחנו בונים עוד מלון מיוחד באילת. כחברה עובדים, אני 4,000- שיש לה שמונה בתי מלון עם כ חייב להיות אופטימי לגבי אילת. אני מאוד מקווה שקברניטי העיר יאחזו את השור בקרניו וינהלו את העיר כעיר תיירות. זה מקצוע. בתקופת הקורונה כולנו למדנו, שבלי תיירות לעיר הזו אין זכות קיום. לכן ראש העיר צריך לקום בבוקר ולחשוב דבר אחד — תיירות, תיירות, תיירות. אז יהיה לו חינוך טוב, תושבים מרוצים ועיר מדוגמת. אחרת הכל יקרוס". בשנה האחרונה התחלתם לחלק אופציות למנהלים "באופן תקדימי. זה לא דבר מקובל בענף המלונאות. 5- לפני ארבע שנים עשינו חלוקת אופציות של כ מיליון שקל ובשנהשעברה עשינו חלוקהמשמעותית מיליון שקל. זה היה לשיקול דעתי למי 26 של כלחלק. יכולתי לקחת קבוצה קטנה של מנהלים ואני בתוכם ולחלק לכל אחד הרבה מאוד אופציות וכל אחד היה עושה הרבה מאוד כסף. החלטתי לחלק פחות אופציות, אבל להרבה יותר מנהלים. זה כלל גם אנשים ותיקים, שנמצאים בתפקידים בכירים וחשובים מאוד לחברה. עשינו חלוקה של אופציות שקלים. 60 מנהלים בחברה, כשהמניה הייתה 52- לכ שקלים. כל אחד מהאנשים האלה 100 היום היא נהנה במועדי הפירעון מסכומי כסף ניכרים. אני מאוד שמח על זה, מעבר לשכר ותוכנית בונוס. זה מחבר אותם לחברה, לחברה הציבורית, למשמעות שיש לגובה המניה, לתוצאות החברה, וזה עושה אותי מאושר". אתה מגדל כבר את המחליף שלך? "יש בישרוטל המון מנהלים מדהימים. אני מאמין שבבוא היום, כשאחליט לעשות דברים אחרים, לא תהיה בעיה למצוא לי מחליף. כרגע זה לא עומד על הפרק". דור ההמשך שלך נמצא דווקא ברשת פתאל "נכון, הבן שלי אדם. הוא מנהל מזון ומשקאות במלון הרודס. אני מאוד מקווה שהוא ימשיך ויתפתח בענף הזה. אני שומע מהמנהלים שלו, שהם מרוצים ממנו. אני מאוד גאה בו, כי הוא עובד נורא קשה ומזכיר לי את עצמי כשהייתי צעיר". יגיע לאן שהאבא הגיע? "אלוהים גדול, מאחל לו שכן". לישרוטל הוא לא יגיע כל עוד אתה שם? "אני מאמין שזה לא דבר נכון, כי לא משנה מה הוא יעשה יגידו שהוא הבן של...". משפט סיום "אני מאמין בכל נפשי, שההצלחה שלי, בשיא הרצינות ולא בציניות, היא בזכות כל אותם מנהלים ועובדים, שעובדים בחברה המדהימה שלנו כל כך הרבה שנים. יש פה מאות זוגות שנפגשו בישרוטל במהלך עבודתם, התחתנו והולידו ילדים. בעיני זה דבר מדהים". בארץ יש צרות עין כלפי חברות ואנשים מצליחים. יש משהו . אני מאמין שזה ישתנה DNA ב- ״ הבחירה בך כאיש השנה של פספורט, הפתיעה אותך. תפסנו אותך בטיול של החברה באפריקה. "היינו בטיול מנהלים של ההנהלה הבכירה של ישרוטל באפריקה. טיול שאורגן לאות תודה והערכה על הפעילות של המנהלים. בהתחלה לא הבנתי מה אמרת לי. אני חייב לומר שהייתי מאוד מופתע. שנים על גבי שנים שאני עובד בענף, תמיד נכחתי בטקסים של אנשים אחרים שקיבלו פרסים, ותמיד באתי לכבד. אני מאוד שמח, מעריך, מוקיר ונרגשמהעובדה שבחרתם בי הפעם. אני חייב לומר שזו לא בחירה בליאור רביב ספציפית, אלא בעיקר ברשת ישרוטל שאני עומד עובדים ואני מאוד 6,100- בראשה. זו גם הוקרה ל מקווה שגם הם יוקירו ויעריכו את הבחירה".

שתהיהשנה של יעדים חדשים והצלחות! מאחלים, כל בית סניף ישראל אל על

שנת תשפ"ב, ממנה אנחנו עומדים להיפרד בקרוב, הייתה שנה מוזרה ויוצאת דופן בענף התיירות הישראלי, שהיטלטל והתנודד בין תקווה להתנערות מהקורונה לבין אכזבה מרה מהפניקה מפני האומיקרון לבין תרועת ניצחון סופית, ככל הנראה, על מגפת הקורונה. חלקים: 3 השנה החולפת נחלקת למעשה לניצנים ראשונים של התאוששות ממשבר הקורונה, הנסיגה הגדולה בעקבות הופעת האומיקרון, פריצה ושגשוג של תעשיית התיירות עם ביטול כל המגבלות. בשלהי הקיץ הקודם ובמשך הסתיו של נראה היה שאנחנו מבקשים להיפרד 2021 מהקורונה, או נכון יותר, לומדים לחיות לצידה. חברות תעופה זרות החלו לחזור לארץ, לא מעט ישראלים החלו לטוס למדינות 'ירוקות' (זוכרים?), אך רובם גדשו את מלונות ישראל, שחוו פריחה מחודשת ותפוסה משמעותית. התיירות הנכנסת, ועוד נרחיב על כך, הייתה הקורבן העיקרי של שלהי הקורונה, וגם כשצץ מתווה לכניסה מוגבלת של תיירים, הוא בוטל בעודו באיבו, כשהאומיקרון וההיסטריה פרצו לחיינו. ושוב נסגרו השמיים כמעט לחלוטין, המגבלות והמסכות חזרו, וגם המלונות השוקקים בחלקם הגדול התרוקנו. עד מהרה התברר שהפניקה הייתה מוגזמת ומיותרת, זן האומיקרון לא היה נורא ואפשר סופסוף במרץ 1 להשתחרר מכל מגבלות הקורונה. ה- סימן את תחילת העידן החדש – הקורונה 2022 אולי לא נעלמה, אבל אפשר בהחלט לחיות בלי מגבלות. תירות יוצאת מיליון יציאות של ישראלים 9.2 נרשמו 2019 בלחו"ל. אגב, למי שאינו מודע לכך, זהו שיא עולמי – מספר הנסיעות לחו"ל גדול ממספר 1.5- המספר ירד ל 2020 אזרחי המדינה. בשנת מיליון. 3 ל- 2021 מיליון ובהחל ממרץ, עם ביטול כל המגבלות בארץ ובחלק גדול ממדינות העולם, נרשם גידול משמעותי במספר הישראלים היוצאים לחו"ל, אלף 499 רובם המוחלט בטיסה. במרץ נרשמו אלף במרץ 552- יציאות לחו"ל — מתקרב ל אלף 686 . באפריל המספר כבר עלה ל- 2019 אלף 656- אלף – כבר יותר מ 698 ובמאי ל- . ומאז המספרים הולכים 2019 יציאות במאי ועולים וחודשי הקיץ ואחריהם חגי תשרי, צפויים לרשום שיאים של כל השנים ביציאות ישראלים לחו"ל, והמגמה תלך ותימשך גם בחודשי הסתיו והחורף. הנתונים של רשות שדות התעופה מעידים על הבום הגדול של התנועה הבינלאומית בנתב"ג. בחודשי הקיץ פועלות – ממריאות ונוחתות – טיסות מסחריות. 600 ל- 450 בכל יממה בין עפ"י הערכת רש"ת – עד סוף השנה, יעברו מיליון נוסעים. 18 בנתב"ג כמוני שפירצילום: מגדל הפיקוח בנתב"ג. פספורט 16

הנסיעות הצטרפה ודרשה פיצוי על הנזקים, ועובדי הענף כולו הפגינו מול משרד האוצר: "ממשלת ישראל קברה את ענף התיירות". בתגובה הממשלה הודיעה על הפעלת תוכניות הכשרה ותעסוקה לעובדים שנפגעו מהמשבר, ובהמשך אף התקיים יריד תעסוקה וירטואלי, שזכה לתגובה צינית ונזעמת: "הסבת מקצוע היא בדיחה". והנה בתחילת חודש מרץ, עם שוך ההיסטריה מזן האומיקרון, הוחלט על הסרת המגבלות על כניסה לישראל, והתיירות הנכנסת החלה אט אט להתאושש. בחודש אפריל נכנסו 250- אלף תיירים, בחודש יוני קרוב ל 207 לארץ אלף כניסות 322 אלף ובחודש יולי כבר נרשמו של תיירים. מלונאות ענף התיירות היחידי, שהצליח איכשהו לצלוח את מגפת הקורונה, למזער את הנזקים ולהתאושש במהירות יחסית, הוא ענף המלונאות. אומנם בשנה הראשונה, כתוצאה מהסגרים והמגבלות החמורות, הענף כולו ספג נזקים קשים, כשמלונות רבים הפסיקו לפעול או הגבילו מאד את פעילותם, וישראלים רבים נרתעו מלנפוש בהם. עם זאת, כשהתגבשו הקלות והוגמשו הכללים הנוקשים ובתי המלון התאימו עצמם למאוויי הנופש של הישראלים, שמצאו בבתי המלון תחליף לנופש בחו"ל, חלק ניכר מבתי המלון חוו הצלחה יחסית ויעידו על כך הנתונים המספריים. 15.5 כולה נרשמו בבתי המלון 2021 בשנת .2019 מיליון בשנת 25.8 מיליון לינות, לעומת מהלינות בבתי המלון היו של ישראלים– 95% מיליון לינות של 13.7- מיליון, גידול מ 14.7 . המגמה 2019 ישראלים בשנת השיא של ,2022 החודשים הראשונים של 4 נמשכה גם בכשהישראלים הם שתרמו להצלחת בתי המלון– מיליון 3.6 לינות של ישראלים, לעומת 4.3 .2019 בתקופה המקבילה ב- נרשמו 2022 החודשים הראשונים של 7 ב- של ישראלים 68% – מיליון לינות 12.5 בסה"כ 2.6 של תיירים זרים. ביולי לבדו נרשמו 32%- ו מיליון ישראלים 1.8 – מיליון לינות בבתי המלון אלף תיירים זרים, והמספר הכולל של 800 והלינות כבר עלה באחוז אחד על מספר הלינות .2019 בבתי המלון ביולי סימן את מגמת הפריחה 2022 הרבעון השני של המחודשת של ענף המלונאות הישראלי, ויעידו על כך הדו"חות של הרשתות הגדולות. רשת מיליון 109 מלונות פתאל רשמה רווח שיא של שקלים, וכמוה רשת ישרוטל, שדיווחה על רווח מיליון שקלים ברבעון, והשתבחה בהישג 89 של 252- – רווח של יותר מ 2021 יוצא דופן בשנת מיליון שקלים ושנת שיא היסטורית. ראוי לציין שגם הרשתות המלונאיות האחרות, וביניהן: , ממילא ומצודת דוד, VERT מלונות דן, מלונות החלו ברבעון השני של השנה לחוות תאוצה בפעילות וברווחים. מגפת הקורונה פגעה קשות בענף התיירות על כל מגזריו, אך עם הסרת המגבלות ופתיחת ישראל ורוב מדינות העולם לתנועה חופשית, תאוות הישראלים לטוס ולנפוש מובילה את הענף להתאוששות אדירה ולתנופה מחודשת, וגם התיירים מתחילים סיכום שנה לחזור ל'הולילנד'. בתעופה ובתיירות הישראלית דוד אדלר | השנה שהייתה התעופה הישראלית אחרי שנתיים של קורונה, התשוקה לטוס לחו"ל, התורמת לעלייה העצומה בהיקף התיירות היוצאת מישראל, משרתת מאוד את חברות התעופה הישראליות. בחודש יולי, שלושת החברות הישראליות הטיסו קרוב לשליש אלף 444 מכלל התנועה בנתב"ג. אל על הטיסה 104 אלף נוסעים וארקיע 106 נוסעים, ישראייר אלף נוסעים. המספרים המרשימים מעידים גם על המאזנים וההישגים של חברות התעופה בחודשים האחרונים. ישראייר, בראשות המנכ"ל אורי סירקיס, דיווחה לאחרונה על הרבעון השני הטוב בתולדותיה, מיליון דולר לעומת 3.5 כשרשמה בו רווח נקי של .2019 מיליון דולר ברבעון השני של 2 הפסד של גם אל על, תחת הבעלות החדשה והמנכ"לית החדשה, דינה בן טל-גננסיה, דיווחה על מעבר לרווח תפעולי חיובי, גם בזכות מכירת "מועדון הנוסע המתמיד" לחברת הפניקס. ארקיע, בראשותו של גדי טפר, שנקרא "לחזור אל הדגל", סבלה לאחרונה ממשבר עקב שביתת טייסים והמחלוקת נוכח התוכנית למיזוג עם אל על, שירדה בשלב זה מעל הפרק, והיא מצויה בתכנון הליך התחדשות והתרחבות הצי. ואם מתייחסים לנעשה בנתב"ג, אי אפשר להתעלם מהכשלים בהיערכות ובהתנהלות של נמל התעופה, שבעקבות המחסור בכוח אדם לא השכיל להתמודד עם התורים המתמשכים בהליכי הבידוק, עם העיכובים בטיסות ועם הטיפול הרשלני במזוודות. למרות המאמצים לגייס עובדים והדיווח של רש"ת על שיפור משמעותי, נראה שעדיין התורים ארוכים מהרגיל ולא מעט מזוודות לא מגיעות ליעדן. תיירות נכנסת אין ספק כי הפיאסקו הגדול והבולט ביותר במהלך הקורונה והשלכותיה בא לידי ביטוי בתיירות הנכנסת. "סגרתם את התיירות? שלמו פיצויים!", זו הייתה הקריאה שנשמעה בסדרת הפגנות שארגנו עובדי התיירות הנכנסת, מורי הדרך ולמעשה, כל עובדי ענף התיירות, נגד הממשלה, הפגנות שהחלו בתחילת תשפ"ב ונמשכו חודשים ארוכים. משרד התיירות להפעיל מתווה 2021 בנובמבר 1 ניסה החל מ תיירים מחוסנים ביום, בקבוצות 2,000 לכניסת מאורגנות, אך עוד באותו חודש, כשהתגלה הווריאנט החדש, גם המתווה המגוחך בוטל, ובענף התיירות אמרו ש"האומיקרון יהיה מכת מוות לענף". במקום פיצוי מובטח, האוצר הציע לעובדי הענף ולמורי הדרך להצטרף להכשרה חסמו אנשי הענף 2021 לתעסוקהחלופית, ובסוף את צומת עזריאלי בקריאה: "יש בענף אנשים , כשהפאניקה 2022 שרעבים ללחם". בתחילת מזן האומיקרון הייתה בשיאה, אנשי התיירות הנכנסת ומורי הדרך עתרו לבג"ץ נגד סגירה מעשית של השמיים, כשגם התאחדות משרדי פספורט 17

זה המושג החדש בעולם התעופה , הוא התחליף לדלק הסילוני Sustainable Aviation Fuel – SAF דלק תעופה בר קיימא, ובאנגלית המסורתי. מה זה בדיוק? כיצד הוא משנה את עולם התעופה? ואילו אמצעים נוספים נוקט הענף כדי דוד אדלר | ? לצמצם את פליטת הגזים והזיהום הסביבתי ענף התעופה מהווה גורם קטן יחסית בין כל הגורמים לפליטת הפחמן המזהם וגזי החממה, התורמים להתחממות כדור הארץ. ענפי התעשייה והתחבורה היבשתית הם, כמובן, מזהמים גדולים יותר, אך ענף התעופה הוא המתפתח ביותר וצפוי לגדול בקצב משמעותי בעשורים הקרובים. עפ"י הערכות מומחים, תעשיית התעופה מיליארד נוסעים 8 צפויה להגיע ליותר מ- .2050 עד שנת נוכח העתיד הצפוי לענף, זה מכבר נבחנים אמצעים שונים לצמצם למינימום את פליטת הגזים, ואחת הדרכים המרכזיות היא החלפת דלק סילוני קונבנציונלי בדלק SAF- Sustainable , תעופה בר קיימא .Aviation Fuel ביריד התעופה הבינלאומי, שהתקיים בחודש שעבר בפארנבורו באנגליה, גולת הכותרת הייתה הדרך של ענף התעופה להגיע למטרה . כריס 2050 של אפס פליטות עד שנת ריימונד, מנהל נושאהקיימותבחברתבואינג, אמר בתדריך לעיתונאים: “זהו ספקטרום שיהווה SAF שמניע חדשנות גדולה – והכל מרכיב הכרחי בסיוע לתעשייה להגיע לאפס וזה SAF פליטות נטו עד אמצע המאה, נדרש כל מה שנוכל לעשות”. ומדוע SAF מה זה בעצם הוא כל כך חשוב? הדלק הסילוני המסורתי הוא דלק מאובנים, הנוצר מהתאבנות של אורגניזמים בסביבה מחוסרת חמצן. דלקי המאובנים הנפוצים הם פחם, נפט וגז טבעי, המכילים כמות גדולה של פחמן. , דלק תעופה בר קיימא, דומה מאוד SAF במבנה הכימי שלו לדלק סילוני מסורתי ממאובנים אך חומרי ההזנה שונים, וביניהם: שמן בישול, פסולת מוצקה — אריזות, נייר, טקסטיל ושאריות מזון, פסולת עץ, צמחים ואצות. המסורתי הוא ביסודו דלק SAF הביולוגי, המופק בעיקר מצמחים ואצות, כשהאוריינטציה המרכזית היא, כמובן, הצבע הירוק, אך דלק התעופה החליפי הוא למעשה תערובת או תרכובת של מוצרים שונים מן החי, הצומח והדומם. שונות מתמקדות בדלק מן SAF יצרניות המיוצר כיום ע"י חברת SAF הצומח, אך ה- , חברת אספקת הדלק הבריטית Air bp הבינלאומית, מתמקד יותר בחומרים מן החי, וביניהם שמן בישול משומש ושומן פסולת מהחי. תורם להפחתה משמעותית של עד SAF בפליטת פחמן בהשוואה לדלק סילוני 80% מסורתי שהוא מחליף, בהתאם לחומרי הזנה בני קיימא המשמשים בייצורו, לשיטת הייצור ולשרשרת האספקה לנמל התעופה. עפ"י בדיקות ומבחני ניסוי ניתן לערבב עם דלק סילוני ואף לא SAF 50% עד נדרשים שינויים בתשתית התדלוק עבור . כל מטוס SAF מטוס שרוצה להשתמש בהמאושר לשימוש בדלק סילוני יכול .SAF להשתמש באם כן, מדוע השימוש עדיין נמוך מאוד? SAF בהטיסה המסחרית הראשונה שהשתמשה בתערובת של דלק בר קיימא ודלק סילוני ,2011 בשנת KLM רגיל הופעלה על ידי וירג'ין אטלנטיק ואייר ניו 2008 אך כבר בזילנד ביצעו טיסות מבחן ראשוניות. מאז, חברות תעופה גדולות רבות השתמשו בטיסות מסחריות, וביניהן: SAF בלופטהנזה, קואנטס, יונייטד איירליינס ועוד. טיסות עם 370,000- , יותר מ IATA לפי .2016 בתמהיל הדלק המריאו מאז SAF 20 המשך בעמוד >> SAF התחילו לשנן: shutterstock צילומים: פספורט 18

ארקיע מציעה מגוון טיסות וחבילות נופש לדובאי - רק תבחרו! ארקיע שומרת לעצמה את הזכות לשנות/להפסיק את לוח הטיסות הקיים בכל עת. טלח מא’ ועד כיף! להזמנות arkia.co.il 5758 טסים לחופשה בדובאי עם ארקיע שנה חדשה בדובאי עם ארקיע מציעה מגוון רחב של חבילות נופש לדובאי בכל הרמות לזוגות, למשפחות ולבודדים. דובאי היא יעד קייצי מושלם בחורף הישראלי בטיסה קצרה וישירה של ארקיע תוכלו להנות מחופשה קייצית וחמימה ולכן, עונת החורף בין אוקטובר לאפריל נחשבת לאטרקטיבית במיוחד. ארקיע מציעה חופשות במגוון בתי מלון בכל הרמות החל ממלונות * דלקס ומעלה, הכוללים 5 בוטיק ועד בתי מלון בדרגה גבוהה של העברות מהשדה לבית המלון ובחזרה. בנוסף, ארקיע מציעה טיולים מאורגנים עם מדריכים ישראלים מקצועיים, הכוללים אטרקציות מגוונות בדובאי.

18 המשך מעמוד >> גם יצרני מטוסים ומנועים עורכים בדיקות. , למשל, איירבוס הטיסה מטוס 2022 במארס שעות, כשאחד ממנועי הרולס 3 במשך A380 העשוי משמן בישול SAF רויס שלו הוזן בושומני פסולת אחרים. עם זאת, התקדמות הואטה עקב מגפת הקורונה, SAF השימוש ב- שימוש 2%- והיעד של ענף התעופה להגיע ל מוטל כעת בספק. 2025 עד SAF ב- יקר כיום יותר מדלק סילוני מאובנים SAF המסורתי. ככל שהטכנולוגיה תתפתח, היא תהפוך ליעילה יותר ולכן הצפי הוא שהיא תלך ותוזל עבור חברות התעופה. כיום ניתן להבחין , כאשר גם הנוסעים SAF בשימוש מוגבר במכירים ומעריכים את היתרונות של הפחתת הפליטה, ואף מוכנים לשלם על התוספת בגין , המוטלת עליהם ע"י חברות SAF השימוש בתעופה שונות. SAF המפתח לפריסה ולשימוש נרחב יותר בהוא הפחתה בעלויות. בטווח הארוך תידרש השקעה בטכנולוגיות מתקדמות לעיבוד חומרי הזנה בצורה יעילה יותר ובקנה מידה גדול יותר. בטווח הקצר יש צורך בתמיכת ביניים של הממשלות ושל בעלי עניין, באמצעות תמריצים, באמצעות תמריצים כחלק ממדיניות ארוכת טווח לצמצום הפליטות ולסביבה ירוקה ובריאה יותר. אמצעים נוספים לצמצום הזיהום הסביבתי . המימן מימן כתחליף לדלק סילוני >> הנוזלי, או תאי דלק מימניים, נבחנים מזה שנים כתחליף אבסולוטי לדלק הסילוני, אך שימוש במימן דורש היערכות שונה, ולמרות שהתחליף עשוי להיות יעיל ולא מזהם, הוא יקר מאד וייצורו ואחסונו מורכבים. . כמו במכוניות פיתוח מטוס היברידי >> שאנחנו מכירים, קיימים כמה מיזמים ליצירת מטוסים קטנים בעלי מנוע היברידי חשמלי בשילוב מנוע מוזן בדלק, המיועדים לטיסות קצרות. אחד המיזמים הבולטים הוא שיתוף פעולה בין 'סימנס', ענקית האלקטרוניקה, ל'רולס רויס', יצרנית המנועים. . גם הוא לצורך טיסות פיתוח מטוס חשמלי >> קצרות עקב הצורך בטעינת המצברים, כמו במכוניות. גם בתחום זה פועלים כמה יזמים ושיתופי פעילות בעיקר עם חברות לואוקוסט. יזמית בולטת בתחום היא חברת המפתחת מטוס חשמלי Wright Electric ק"מ. 500 לטיסות של עד . מלבד הניסיונות הפחתת תצרוכת הדלק >> להחלפת הדלק הסילוני בדלקים ידידותיים יותר לסביבה, יצרניות המטוסים, יחד עם חברות התעופה, מנסות להפחית את תצרוכת הדלק ולשפר את יעילותו, וזאת באמצעים שונים. האמצעי הבולט ביותר הוא הפחתת משקל המטוס, הן בתהליך הייצור המשתמש בחומרים קלים יותר, והן בצמצום המטען המועלה על המטוס ע"י החברה וע"י הנוסעים. כמו כן, יצרניות המטוסים משתדלות לשפר את התכונות האווירודינמיות של המטוסים, התורמות לחיסכון וייעול צריכת הדלק באמצעות התקנים ייחודיים, כגון: כנפונים ) או תוכניות לשינוי מיקום winglets( המנועים. . צריך לציין גם גם נמלי התעופה תורמים >> את נמלי התעופה, שרבים מהם ברחבי העולם משתדלים להפוך לנמלים ירוקים תוך הפעלת מגוון אמצעים לצמצום הזיהום הסביבתי ופליטת גזי החממה, וזאת באמצעות הפחתת השימוש בחשמל ואימוץ אנרגיה סולארית ואף אנרגיית רוח. פספורט 20

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3