גיליון 736 - אנשי השנה תשפ"ב

הנסיעות הצטרפה ודרשה פיצוי על הנזקים, ועובדי הענף כולו הפגינו מול משרד האוצר: "ממשלת ישראל קברה את ענף התיירות". בתגובה הממשלה הודיעה על הפעלת תוכניות הכשרה ותעסוקה לעובדים שנפגעו מהמשבר, ובהמשך אף התקיים יריד תעסוקה וירטואלי, שזכה לתגובה צינית ונזעמת: "הסבת מקצוע היא בדיחה". והנה בתחילת חודש מרץ, עם שוך ההיסטריה מזן האומיקרון, הוחלט על הסרת המגבלות על כניסה לישראל, והתיירות הנכנסת החלה אט אט להתאושש. בחודש אפריל נכנסו 250- אלף תיירים, בחודש יוני קרוב ל 207 לארץ אלף כניסות 322 אלף ובחודש יולי כבר נרשמו של תיירים. מלונאות ענף התיירות היחידי, שהצליח איכשהו לצלוח את מגפת הקורונה, למזער את הנזקים ולהתאושש במהירות יחסית, הוא ענף המלונאות. אומנם בשנה הראשונה, כתוצאה מהסגרים והמגבלות החמורות, הענף כולו ספג נזקים קשים, כשמלונות רבים הפסיקו לפעול או הגבילו מאד את פעילותם, וישראלים רבים נרתעו מלנפוש בהם. עם זאת, כשהתגבשו הקלות והוגמשו הכללים הנוקשים ובתי המלון התאימו עצמם למאוויי הנופש של הישראלים, שמצאו בבתי המלון תחליף לנופש בחו"ל, חלק ניכר מבתי המלון חוו הצלחה יחסית ויעידו על כך הנתונים המספריים. 15.5 כולה נרשמו בבתי המלון 2021 בשנת .2019 מיליון בשנת 25.8 מיליון לינות, לעומת מהלינות בבתי המלון היו של ישראלים– 95% מיליון לינות של 13.7- מיליון, גידול מ 14.7 . המגמה 2019 ישראלים בשנת השיא של ,2022 החודשים הראשונים של 4 נמשכה גם בכשהישראלים הם שתרמו להצלחת בתי המלון– מיליון 3.6 לינות של ישראלים, לעומת 4.3 .2019 בתקופה המקבילה ב- נרשמו 2022 החודשים הראשונים של 7 ב- של ישראלים 68% – מיליון לינות 12.5 בסה"כ 2.6 של תיירים זרים. ביולי לבדו נרשמו 32%- ו מיליון ישראלים 1.8 – מיליון לינות בבתי המלון אלף תיירים זרים, והמספר הכולל של 800 והלינות כבר עלה באחוז אחד על מספר הלינות .2019 בבתי המלון ביולי סימן את מגמת הפריחה 2022 הרבעון השני של המחודשת של ענף המלונאות הישראלי, ויעידו על כך הדו"חות של הרשתות הגדולות. רשת מיליון 109 מלונות פתאל רשמה רווח שיא של שקלים, וכמוה רשת ישרוטל, שדיווחה על רווח מיליון שקלים ברבעון, והשתבחה בהישג 89 של 252- – רווח של יותר מ 2021 יוצא דופן בשנת מיליון שקלים ושנת שיא היסטורית. ראוי לציין שגם הרשתות המלונאיות האחרות, וביניהן: , ממילא ומצודת דוד, VERT מלונות דן, מלונות החלו ברבעון השני של השנה לחוות תאוצה בפעילות וברווחים. מגפת הקורונה פגעה קשות בענף התיירות על כל מגזריו, אך עם הסרת המגבלות ופתיחת ישראל ורוב מדינות העולם לתנועה חופשית, תאוות הישראלים לטוס ולנפוש מובילה את הענף להתאוששות אדירה ולתנופה מחודשת, וגם התיירים מתחילים סיכום שנה לחזור ל'הולילנד'. בתעופה ובתיירות הישראלית דוד אדלר | השנה שהייתה התעופה הישראלית אחרי שנתיים של קורונה, התשוקה לטוס לחו"ל, התורמת לעלייה העצומה בהיקף התיירות היוצאת מישראל, משרתת מאוד את חברות התעופה הישראליות. בחודש יולי, שלושת החברות הישראליות הטיסו קרוב לשליש אלף 444 מכלל התנועה בנתב"ג. אל על הטיסה 104 אלף נוסעים וארקיע 106 נוסעים, ישראייר אלף נוסעים. המספרים המרשימים מעידים גם על המאזנים וההישגים של חברות התעופה בחודשים האחרונים. ישראייר, בראשות המנכ"ל אורי סירקיס, דיווחה לאחרונה על הרבעון השני הטוב בתולדותיה, מיליון דולר לעומת 3.5 כשרשמה בו רווח נקי של .2019 מיליון דולר ברבעון השני של 2 הפסד של גם אל על, תחת הבעלות החדשה והמנכ"לית החדשה, דינה בן טל-גננסיה, דיווחה על מעבר לרווח תפעולי חיובי, גם בזכות מכירת "מועדון הנוסע המתמיד" לחברת הפניקס. ארקיע, בראשותו של גדי טפר, שנקרא "לחזור אל הדגל", סבלה לאחרונה ממשבר עקב שביתת טייסים והמחלוקת נוכח התוכנית למיזוג עם אל על, שירדה בשלב זה מעל הפרק, והיא מצויה בתכנון הליך התחדשות והתרחבות הצי. ואם מתייחסים לנעשה בנתב"ג, אי אפשר להתעלם מהכשלים בהיערכות ובהתנהלות של נמל התעופה, שבעקבות המחסור בכוח אדם לא השכיל להתמודד עם התורים המתמשכים בהליכי הבידוק, עם העיכובים בטיסות ועם הטיפול הרשלני במזוודות. למרות המאמצים לגייס עובדים והדיווח של רש"ת על שיפור משמעותי, נראה שעדיין התורים ארוכים מהרגיל ולא מעט מזוודות לא מגיעות ליעדן. תיירות נכנסת אין ספק כי הפיאסקו הגדול והבולט ביותר במהלך הקורונה והשלכותיה בא לידי ביטוי בתיירות הנכנסת. "סגרתם את התיירות? שלמו פיצויים!", זו הייתה הקריאה שנשמעה בסדרת הפגנות שארגנו עובדי התיירות הנכנסת, מורי הדרך ולמעשה, כל עובדי ענף התיירות, נגד הממשלה, הפגנות שהחלו בתחילת תשפ"ב ונמשכו חודשים ארוכים. משרד התיירות להפעיל מתווה 2021 בנובמבר 1 ניסה החל מ תיירים מחוסנים ביום, בקבוצות 2,000 לכניסת מאורגנות, אך עוד באותו חודש, כשהתגלה הווריאנט החדש, גם המתווה המגוחך בוטל, ובענף התיירות אמרו ש"האומיקרון יהיה מכת מוות לענף". במקום פיצוי מובטח, האוצר הציע לעובדי הענף ולמורי הדרך להצטרף להכשרה חסמו אנשי הענף 2021 לתעסוקהחלופית, ובסוף את צומת עזריאלי בקריאה: "יש בענף אנשים , כשהפאניקה 2022 שרעבים ללחם". בתחילת מזן האומיקרון הייתה בשיאה, אנשי התיירות הנכנסת ומורי הדרך עתרו לבג"ץ נגד סגירה מעשית של השמיים, כשגם התאחדות משרדי פספורט 17

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3