זה המושג החדש בעולם התעופה , הוא התחליף לדלק הסילוני Sustainable Aviation Fuel – SAF דלק תעופה בר קיימא, ובאנגלית המסורתי. מה זה בדיוק? כיצד הוא משנה את עולם התעופה? ואילו אמצעים נוספים נוקט הענף כדי דוד אדלר | ? לצמצם את פליטת הגזים והזיהום הסביבתי ענף התעופה מהווה גורם קטן יחסית בין כל הגורמים לפליטת הפחמן המזהם וגזי החממה, התורמים להתחממות כדור הארץ. ענפי התעשייה והתחבורה היבשתית הם, כמובן, מזהמים גדולים יותר, אך ענף התעופה הוא המתפתח ביותר וצפוי לגדול בקצב משמעותי בעשורים הקרובים. עפ"י הערכות מומחים, תעשיית התעופה מיליארד נוסעים 8 צפויה להגיע ליותר מ- .2050 עד שנת נוכח העתיד הצפוי לענף, זה מכבר נבחנים אמצעים שונים לצמצם למינימום את פליטת הגזים, ואחת הדרכים המרכזיות היא החלפת דלק סילוני קונבנציונלי בדלק SAF- Sustainable , תעופה בר קיימא .Aviation Fuel ביריד התעופה הבינלאומי, שהתקיים בחודש שעבר בפארנבורו באנגליה, גולת הכותרת הייתה הדרך של ענף התעופה להגיע למטרה . כריס 2050 של אפס פליטות עד שנת ריימונד, מנהל נושאהקיימותבחברתבואינג, אמר בתדריך לעיתונאים: “זהו ספקטרום שיהווה SAF שמניע חדשנות גדולה – והכל מרכיב הכרחי בסיוע לתעשייה להגיע לאפס וזה SAF פליטות נטו עד אמצע המאה, נדרש כל מה שנוכל לעשות”. ומדוע SAF מה זה בעצם הוא כל כך חשוב? הדלק הסילוני המסורתי הוא דלק מאובנים, הנוצר מהתאבנות של אורגניזמים בסביבה מחוסרת חמצן. דלקי המאובנים הנפוצים הם פחם, נפט וגז טבעי, המכילים כמות גדולה של פחמן. , דלק תעופה בר קיימא, דומה מאוד SAF במבנה הכימי שלו לדלק סילוני מסורתי ממאובנים אך חומרי ההזנה שונים, וביניהם: שמן בישול, פסולת מוצקה — אריזות, נייר, טקסטיל ושאריות מזון, פסולת עץ, צמחים ואצות. המסורתי הוא ביסודו דלק SAF הביולוגי, המופק בעיקר מצמחים ואצות, כשהאוריינטציה המרכזית היא, כמובן, הצבע הירוק, אך דלק התעופה החליפי הוא למעשה תערובת או תרכובת של מוצרים שונים מן החי, הצומח והדומם. שונות מתמקדות בדלק מן SAF יצרניות המיוצר כיום ע"י חברת SAF הצומח, אך ה- , חברת אספקת הדלק הבריטית Air bp הבינלאומית, מתמקד יותר בחומרים מן החי, וביניהם שמן בישול משומש ושומן פסולת מהחי. תורם להפחתה משמעותית של עד SAF בפליטת פחמן בהשוואה לדלק סילוני 80% מסורתי שהוא מחליף, בהתאם לחומרי הזנה בני קיימא המשמשים בייצורו, לשיטת הייצור ולשרשרת האספקה לנמל התעופה. עפ"י בדיקות ומבחני ניסוי ניתן לערבב עם דלק סילוני ואף לא SAF 50% עד נדרשים שינויים בתשתית התדלוק עבור . כל מטוס SAF מטוס שרוצה להשתמש בהמאושר לשימוש בדלק סילוני יכול .SAF להשתמש באם כן, מדוע השימוש עדיין נמוך מאוד? SAF בהטיסה המסחרית הראשונה שהשתמשה בתערובת של דלק בר קיימא ודלק סילוני ,2011 בשנת KLM רגיל הופעלה על ידי וירג'ין אטלנטיק ואייר ניו 2008 אך כבר בזילנד ביצעו טיסות מבחן ראשוניות. מאז, חברות תעופה גדולות רבות השתמשו בטיסות מסחריות, וביניהן: SAF בלופטהנזה, קואנטס, יונייטד איירליינס ועוד. טיסות עם 370,000- , יותר מ IATA לפי .2016 בתמהיל הדלק המריאו מאז SAF 20 המשך בעמוד >> SAF התחילו לשנן: shutterstock צילומים: פספורט 18
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3