גיליון 736 - אנשי השנה תשפ"ב

פספורט 23 לפני כשנה, כשאורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר , הצהיר שיצעיד את החברה להנפקה בבורסה לניירות ערך בת"א, היה נדמה שהוא חולם חלומות שאין סיכוי שיצליח להגשים בטווח הזמן הרצוי מבחינתו. בפועל, ישראייר הונפקה השנה בבורסה. זאת, למרות משבר הקורונה שפגע קשות בתעופה ודווקא בתקופה שבה לא מעט הנפקות בוטלו בבורסה. לזכותו של סירקיס יאמר שהצליח לחלץ את ישראייר ממשבר הקורונה, אומנם כחברה רזה יותר, אך מצליחה יותר. מה גרם לך להאמין שהנפקת ישראייר תצליח בתקופה שבה הרבה הנפקות בוטלו בגלל המצב הכלכלי? סירקיס: "המהלך הזה תוכנן בקפדנות. מי שהוביל אותו הוא יו״ר החברה, מוטי חזן. הוא הציב להנהלת החברה מטרה ברורה, להיסחר בבורסה גם במחיר של התפשרות על השווי. העיתוי נקבע חודשים מראש — סוף הרבעון השני. בנקודת זמן זאת החברה מגיעה לשוק ההון עם תוצאות מבוקרות של סוף השנה הקודמת, של תוצאות הרבעון הראשון, סיכום פעילות פסח ומבט קדימה לעונת הקיץ. זו נקודה אופטימלית לענף התיירות והיא הוכיחה את עצמה. ידענו שנציג תוצאות טובות, בשל העובדה, שבמהלך השנתיים של הקורונה קידמנו את החברה בצורה מאוד משמעותית בתחום הדיגיטלי בהיבטים רבים, ולפיכך האמנו ביכולותינו להנפיק גם בשוק בעייתי. מספר חודשים קודם למהלך הינו עדים לקפיצה מאוד משמעותית במחירי הדלק, בשל המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. למזלנו, רוחות המלחמה הזאת נשבו מספיק זמן לפני הפלישה עצמה ואפשרו ללי מארי דדון, סמנכ"לית הכספים המוכשרת שלנו, לגדר חלק מעלויות הדלק, עובדה שהצילה את ההנפקה". איך אתה מסכם את השנה החולפת? , על אף העובדה שטרם הסתיימה, הייתה 2022" הקשה ביותר בהיבט התפעולי. תרמו לכך מספר סיבות. המעבר מביקושים מרוסנים בשל משבר הקורונה ברבעון הראשון, לביקושי שיא ברבעון השלישי. המחסור החמור בעובדים, לכל אורך השרשרת המרכיבה את פונקציית הייצור וההתמודדות הקשה עם הלקוחות שממתינים שעות בפקקים ובתורים ארוכים, בטיסות שמאחרות ועוד. לזה תוסיף את העלייה החדה במחירי הדלק, שרשמו שנה, הריבית והאינפלציה הגואות עם 20 שיא של שיא של עשרות שנים, שדחפו את מחירי השירותים מעלה. כל אלו גרמו ללקוחות, שמשלמים יותר בעד חבילת השירותים, להגיע לטיסה כשהם על הקצה. סביבת העבודה הזאת שחקה את העובדים, שנדרשו לעשות מעל ומעבר בכדי להבטיח ביצוע משימות שגרתיות, הם ראויים להערכה, הערכה ותודה". איך באמת מתמודדים עם ניהול של חברת תעופה בעידן של אי ודאות? בלגן בשדות תעופה ובשירותי הקרקע המשפיע על הדיוק המבצעי של חברות תעופה? "ההתמודדות היא יום-יומית. בצד הביקושים, אנחנו אחרי שנתיים קשות ביותר, עם חוב פיננסי מעיק, שהריבית עליו מזנקת ומעלה בחדות את הוצאות המימון. כל שאנו מבקשים הוא לתגבר ולעבות את לוח הטיסות במטרה לעמוד בהחזרי ההלוואות והחוב, אך אנו נתקלים במגבלות בנתב"ג המשפיעות על אופן תגבור וחלוקת הסלוטים. בצד התפעולי, כמי שפועלים ברשת האזורית וכל מטוס סבבים ביום, אנחנו 4 ולעיתים 3 מתוכנן לבצע מסיימים כמעט מדי יום בשעות הלילה המאוחרות, בהתמודדות תפעולית קשוחה. כל יום אנחנו אומרים לעצמנו, עבר עוד יום. ממש כמו בטירונות". איך זה לעבוד מול רמי לוי, בעלי ישראייר. הוא ידוע כאדם לא קל? "רמי מאוד קשוב ללקוחות. הוא נגיש בצורה מעוררת השתאות. הוא מגיע לשדה ובתוך דקות מקיפים אותו לקוחות. הוא קשוב אליהם. הוא שומע אותם ומעביר מיד את הטעון שיפור. הוא לא מעורב ביוםיום בניהול החברה, אך הוא מאיץ מספר מהלכים אסטרטגים מאתגרים ביותר שנועדו להקפיץ את ביצועי החברה". איך אתה מגדיר את מצבה של ישראייר כיום? "ישראייר ביצעה שורה ארוכה של מהלכים פורצי דרך בשנות הקורונה, שאפשרו לה להכפיל את נתח ולעשות זאת עם 2019 השוק, לעקוף את ביצועי פחות עובדים ויותר מטוסים. פעולות אלו תרמו לירידה חדה מאוד בחוב הפיננסי. החוב עמד בשיאו מיליון דולר, עם תזרים מזומנים חלש 75- על כ מפעילות שוטפת, ואילו בסוף הרבעון השני הוא מיליון דולר, עם תזרים שיא 40 התייצב סביב כמפעילות שוטפת. החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם כמות העובדים הנמוכה 4%-5%- שנה, עם נתח שוק של כ 15 ביותר זה בנתב"ג — הגדול בתולדותיה ועם החציון הטוב מיליון דולר 6 ביותר במונחי רווח והפסד — מעל רווח נקי". ישראייר במו"מ לרכישת רישיון של חברת תעופה אירופאית. מה המטרה? "במהלך הזה יש בעיקר הזדמנות עסקית. אנחנו בתקופת פוסט קורונה, והרבה בעלי חברות תעופה בעולם מבקשים להקטין חשיפה לתחום. הם עברו שנתיים קשות, שנתיים שפגעו בעסק, פגעו בבריאותם. יש להם אלטרנטיבות מניבות בתחומי עסקים אחרים והם אומרים בוא תקנה במחיר, שנראה על פניו כתחרותי. מעבר לכך, יש הזדמנות ליהנות מהקטנת הוצאות בשל היתרון לגודל, מקיצור מועדי אספקה של מטוסים וציוד ומיתרונות אסטרטגים נוספים. מדובר בעסקה מורכבת וסבוכה. אנו בוחנים אותה במקצועיות וברגישות". תמיד היית בעד מיזוג חברות התעופה הישראליות. אמרת שאין מקום לכולן. שיחות המיזוג אל על וארקיע לא הבשילו באחרונה. מה אתה צופה בעתיד? "הצענו לארקיע בהזדמנויות רבות למזג את פעילות החברות. עתה כשהחברה נסחרת, קל יותר להתחשבן ברמת בעלי המניות. מיזוג כזה הוא הכרחי, העיתוי הנוכחי שלו הוא מושלם. לאורך השנים, במיזוג בין החברות תמיד עלתה סוגיית העובדים. מי יפוטר, כמה מכל חברה. היום האירוע הפוך, צריך למזג פעילות גם בשל המחסור בעובדים. הביטחון התעסוקתי של העובדים מובטח ברובו". לאן הולכת ישראייר? "ישראייר סיימה חציון שיא עם יתרון אסטרטגי בולט. כל הפעולות המהותיות, אותן דוחפים בעלי השליטה, לא באו לידי ביטוי בתוצאות הכספיות. מועדון הלקוחות שהתשתית הטכנולוגית שלו מונחת בימים אלו, הסינרגיה עם רמי לוי שיווק השקמה, הנדל״ן המלונאי, רכישת הפעילויות ועוד. מיליון שקל. 165- בכ 2021 ישראייר נרכשה בינואר מיליון שקל. 300 נסחרת כיום בשווי מעט נמוך מתוצאות הקיץ לפנינו, המהלכים האסטרטגים לפנינו. אנחנו קולטים עוד מטוס איירבוס, עורכים שינוי בצי . יהיה מעניין". ATR : רונן מחלבצילום שנה טסה ואורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שסוגר כעשור בתפקיד, מפתיע בריאיון לגיליון סיכום שנה ש"רק אלוהים יודע" אם בכלל יהיה בתפקיד הזה גם בסיכום של השנה הבאה. מי איש השנה שלו? ומה הוא חושב על בעלי ישראייר, על מינויה של דינה בן טל כמנכ"לית אל על ועל מצב גידי ליפקין | התעופה המקומית והגלובלית? ריאיון

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3