בעוד מספר חודשים אסיים את תפקידי כמנהל נמל התעופה המרכזי של מדינת ישראל. תפקיד השנים 12 ושליחות אותם מילאתי במהלך האחרונות. זאת הייתה תקופה סוערת, "רכבת הרים" של ניהול תעופה אזרחית בעידן של צמיחה וגידול. עידן של שמיים פתוחים ותעופה משגשגת. חברות תעופה 140 מיליון נוסעים, 25 שיאים של יעדים שונים 200 הפועלות ומובילות נוסעים לברחבי העולם. שיאים של ריגוש ותחושת הצלחה, אמונה גדולה בעתיד של התעופה האזרחית במדינת ישראל. שיא של תיירות נכנסת ויוצאת, משגשגת ומלאת חיים. מחזות שמחים של ילדים, משפחות ואנשי עסקים, זרים ומקומיים המחבריםתרבויותשונות ונהנים מהשגשוג, במחירים שפויים שאפשרו לשנות את תרבות הנופש והפנאי של מדינה שלמה. כל זאת, בזכות תעשיה חזקה ומשגשגת. באבחת חרב, ממרום ההישגים הצמיחה והגידול, חווינו נפילה חדה למשבר רפואי חסר תקדים. משבר נגיף הקורונה היכה בתעשיית התיירות והתעופה. סגירת שערים והגבלות נסיעה מצד מדינות העולם בניסיון מתמשך למנוע את התפשטות הנגיף, היכו בתעופה האזרחית ובתיירות יותר מכל ענף אחר. זה חייב את כל שותפי הפעילות - מנהלים ועובדים – למנהיגות, יכולת ניהול דינמית, גמישותמחשבתית וביצועית במהלך המשבר ובזמן ההתאוששות ממנו. בתקופת משבר חסר תקדים זה, נפלה בזכותי הזכות להיות לצידם של טייסים, עובדי טיס, מנהלי חברות תעופה וסוכני תיירות. כולם האמינו והובילו ועדיין מובילים, תהליך מרשים של התמודדות עם המשבר והתאוששות ממנו. לאורך השנתיים האחרונות פיתחנו מתווים שונים שאפשרו תנועה מוגבלת של נוסעים אל ומחוץ לישראל. מתווים שכללו בדיקות לכל הנוסעים הנכנסים לישראל, מעקב P.C.R וניטור התחלואה בעולם וסיווג טיסות ונוסעים בהתאם לניטור זה. מתוויים אלו אפשרו שינוע של מטען, חיסונים וציוד רפואי בדרך האוויר. צעדים אלו ואחרים, הפכו את נתב"ג לנמל תעופה מהמובילים בעולם ביכולת התגובה להתפתחות המגיפה ובהתאמות הנדרשות לקיום קשר רציף עם מדינות העולם. במהלך ניהול המשבר למדנו לנהל באי ודאות, תחקרנו, תיקנו וביצענו את ההתאמות הנדרשות כדי לשמר תשתית בסיסית של מקצועות הטיס, תשתיותתעופתיות וכלי טיסשאפשרו התאוששות מהירה עד שנמצא הפתרון הרפואי למגיפה. כגודל הצניחה החדה בהיקף הפעילות עם תחילת המשבר, כך הייתה מהירות ההתאוששות. בשיאו של משבר הקורונה, היו אלפים בודדים של נוסעים בחודש בנתב"ג. בינואר האחרון בשיא אלף נוסעים. 400 הגל החמישי, היו בנתב"ג רק מיליון נוסעים בנתב"ג. 2.3 באוגוסט היו כבר כולנו עובדים ומנהלים, מובילים אוויריים, חברות שירותי קרקע, ספקים ובעלי עסקים נדרשים יום ולילה לטפל בהיקפי תנועה גדולים. ובמקביל, להמשיך ולבנות את הכוח, לקלוט עובדים, להכשיר אותם, לפעול ביעילות ובטיחות כדי לאפשר התאוששות מהירה ככל הניתן. להתאוששות המהירה היו השפעות ואתגרים שאפיינו את הפעילות התעופתית ברחבי העולם. הירידה ברמת השירות, אובדן כבודה והירידה בדיוק המבצעי, היו המאפיינים המרכזיים של תהליך ההתאוששות. ההתמודדות עם ביקורת ציבורית צודקת של הלקוחות שהתקשו לקבל ובצדק את מחיר ההתאוששות, הייתה אתגר נוסף. אנו נמצאים בסוף תקופת ההתאוששות. השנה — שנת ההתאוששות — יעברו בנתב"ג יותר מיליון נוסעים. בשנה הבאה —שנת החזרה 19 מ- מיליון 25- לשגרה — צפויים להיות בנתב"ג כ נוסעים. יש לנו הרבה מה לעשות. לחזור לנורמות של שירות, יעילות ובטיחות. עלינו להמשיך ולבצע את ההתאמות הנדרשות שיאפשרו חזרה לשגרת צמיחה ושגשוג. בזכותם של הגיבורים והגיבורות שלי, העובדים והמנהלים, עובדי הטיס, התפעול, השירות, הבטחון והאחזקה בחברות התעופה, שירותי הקרקע ונמל התעופה — עמדנו במבחן ההתאוששות מהמשבר. אני משוכנע שנדע בשנה הבאה, שגשוג והמשך צמיחה. אני מסיים את השליחות שלקחתי על עצמי בתחושת זכות גדולה. זכות להיות חלק מחבורה נפלאה של אנשים. תודה לכם על ההובלה המנהיגות ושיתוף הפעולה. יחד השכלנו להתמודד עם המשבר ועם תהליך ההתאוששות המורכב באירוע היסטורי חסר תקדים. היו גאים בהישגים והמשיכו לפעול יחד לקיומה של תעופה אזרחית ותעשיית תיירות חזקה ומשגשגת. שלקחתי השליחות אני מסיים את זכות גדולה על עצמי בתחושת ״ שמואל זכאי, מנהל נתב"ג היוצא | סיון פרג' צילום: פספורט 34
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3