פספורט 739 - מרוקו

למרות הקילומטרז' המכובד כיו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, קובי קרני, ממשיך למלא את תפקידו בחדווה גדולה. אם בעבר איים מפעם לפעם שנמאס לו ושהוא אוטוטו עוזב, כיום קרני מבין את הנחיצות שלו למערכת שבראשה הוא אוהב לעמוד. איך סוכני הנסיעות יצאו מהקורונה? "בהיבט הענפי, משרדי הנסיעות עמדו בכל ההתחייבויות שלהם ללקוחות ולספקים. זאת תעודת כבוד לענף. יש משרדים שקיבלו החלטות לגבי המשך עבודתם, מסיבות שונות. אבל לא היו מקרים של פשיטות רגל". האם הקורונה עשתה טוב לסוכנים? לקוחות הבינו שאין תחליף לסוכנים? "התדמית של הענף היום בשיאה, הן מהסיבות שפירטתי והן עקב המאבקים שההתאחדות עמדה בראשם למען מענקים לעובדים והחברות והן במאבק המוצלח מאוד לפתיחת השמיים ושדה התעופה בתקופת הקורונה. אולם, תמיד צריך לזכור כי לציבור יש זיכרון קצר, ובסופו של דבר מה שקובע את תדמית הסוכן זה כיצד הוא מעריך את עצמו וכפועל יוצא כמה מעריך את עלות עבודתו". איך המדינה התייחסה לסוכני הנסיעות במשבר הגדול שלהם? "אי אפשר לתת ציון כללי למדינה. קח למשל את משרד האוצר. מצד אחד, אגף התקציבים שלח אותנו לסגור את העסקים ומצד שני, שר האוצר, ישראל כ"ץ, היה יותר ידידותי לצרכים שלנו ובסיועו הצלחנו להגדיל את המענקים למשרדים. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, העדיף קצבאות לילדים במקום לפצות מיליון שקל. ראש 400 משרדים בעלי מחזור מעל הממשלה לשעבר, נפתלי בנט ושר האוצר ליברמן שלחו אותנו להחליף מקצוע. הביטוח הלאומי היה חריג לטובה ביחס למשרדי הנסיעות. משרד התיירות לא ספר בהגדרה תיירות יוצאת, אם כי יש כבר החלטה חדשה בעניין. אם לסכם, במבחן התוצאה השגנו מענקים לא מבוטלים כמעט לכל הענף ויש לברך על ההישג הזה כשלעצמו". מה הציפיות שלך מהממשלה החדשה? "הענף צריך להיות משויך רשמית לאחד ממשרדי הממשלה ובאופן טבעי זה אמור להיות משרד התיירות. עד כה, למעשה, משרד התיירות קיבל אחריות על התיירות הנכנסת בלבד. התיירות היוצאת, לשיטתו, היא באחריות משרד הכלכלה. אלא שהאחרון אינו מתייחס כלל לנושא וכך הפכנו למגזר חריג. ההבנה שתיירות יוצאת ונכנסת הם שני צדדים של מטבע אחד, נראית בעיניי בסיסית וכל ניסיון להתחמק מאחריות, אינו מתקבל על הדעת. לאחרונה ולאחר מאמצי שכנוע רבים, יש הסכמה עקרונית לשינוי המצב". בעבר אמרת שסוכני נסיעות זה המגזר הכי דפוק שיש במדינה. אתה עדיין חושב כך? "במהלך הקורונה היו התבטאויות של ממלאי תפקידים בממשל ובממשלה שהיה קשה לספוג אותן. כמו למשל, 'אין לנו בעיה שתיסגרו את העסקים שלכם, מישהו אחר יפתח למחרת בבוקר'. שלחו אותנו להחליף מקצוע ופיזרו הצהרות חסרות אחריות מבחינתנו לציבור, להימנע מלנסוע לחו"ל, כל זה מבלי להתייחס לנזק הכבד לעוסקים בתיירות. אולם, בתום תקופת הקורונה, אפשר לומר, שהתנהלות השוק ביחס ללקוחות, אמינות השרות לציבור ובעיקר, המאבק שלנו במדיניות הממשלה לגבי הסרת המגבלות הקיצוניות שהטילה הממשלה בג"צים, 3 על יוצאים ונכנסים לארץ, באמצעות שידרגה את יחס הציבור אלינו. בנוסף, מגזרים נוספים במשק נצמדו לרף שלנו ואנחנו סך הכל "בחברה טובה". המשך קיומו של הסוכן בעידן המורכב הזה? "אתה יודע כמה שנים שואלים את השאלה הזאת והמשרדים חיים וקיימים. בסופו של דבר תיירות קיימת, נסיעות וטיסות מתקיימות, טיולים אותנו שלחו קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, בראיון לרגל הכנס השנתי במרוקו: "בקורונה היו התבטאויות של ממלאי תפקידים בממשל ובממשלה שהיה קשה לספוג אותן. המשרדים חיים וקיימים. נסיעות, טיסות, טיולים ונופשונים – גידי ליפקין | כולם קיימים". ראיון ״ ״להחליף מקצוע פספורט 36

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3