המשפיעים בתיירות ובתעופה 2019
116 2019 ספטמבר ׀ המשפיעים 100 בכל זאת יש לך יותר זמן פנוי. הנה גם כתבת ספר... "הספר הזה, לקח לי עשר שנים להוציא אותו. כששואלים אותי: אתה עובד קשה? אני לא יודע מה לענות. אם העבודה נמצאת בראש עשרים וארבע שעות, אז אני עובד קשה, אבל אני לא סוחב שקים ולא סובל. העבודה מלווה אותי ביום ובלילה. הספר שהוצאתי הוא עוד יזמות שלי. אם אני מחליט על משהו, אני לא מניח עד שאני עושה. כך גם עם הספר. למרות שנעזרתי בסופרת צללים, אחר כמה וכמה שלבים, הכל בספר אמיתי, אין פה פיסת דמיון, הכל מהחיים שלי, מהתובנות שלי, על המשפחה, על ההורים, על הילדים, על בנות הזוג. ואם דיברנו על יזמות, יש לי גם יוזמה עסקית. אני שותף בנציגות של רויאל קריביין בטורקיה. בקיצור, עדיין לא משעמם לי". למה עזבת את סקול אחרי תקופה קצרה? "יש יזמויות, שאני מצליח בהן, ויש שלא. בסקול אני לא הצלחתי, כפי שרציתי וציפיתי. על מנת להרים אירוע הייתי צריך לרדוף אחרי אנשים, לעשות טלפונים, לשלוח מיילים, ובסוף רבים לא הגיעו, וצעירים בכלל לא. זה לא מעניין אותם. זאת לא הייתה משאת נפשי, הבנתי שאני מבזבז אנרגיה לריק, והחלטתי שאני מרים ידיים. ניסיתי ולא הצלחתי. מנסים לשכנע אותי, שבכל זאת הצלחתי ומבקשים שאישאר בתפקיד, אבל אין לי כוונה. זה היה בשבילי שיעור נוסף בחיים. אני מזקני הענף ואני עדיין לומד. אמשיך לחפש יזמויות וחידושים אחרים". ומדוע ויתרת על המועמדות שלך לוועד התאחדות סוכני הנסיעות? "אני לא סוכן נסיעות, ואפילו לא סיטונאי. אני נציג של חברות. השחקנים הראשיים בהתאחדות הם הסוכנים ונציגים של הרשתות הגדולות. עיקר העיסוק הוא בענייני יאט"א וחברות תעופה, ואני לא ממש מתמצא בנושאים האלה. חשבתי שלא יכולה להיות לי תרומה גדולה ולכן החלטתי לרדת מזה". אתה לא חושב באיזשהו שלב ללכת לים? "לא. אני לא מסוגל. אני ממשיך לעבוד. רוב החברים שלי הולכים לים, יושבים בפרלמנטים, מטיילים עם הנכדים, שומעים הרצאות באוניברסיטה או מסתובבים בעולם. זה לא מתאים לי. אין לי סבלנות, ובעיית הקשב וריכוז, שעשתה לי בעיות בילדות, מלווה אותי כל הזמן. אני מסוגל לנסוע לחו"ל מקסימום לשבועיים, לשבת עם חברים לכל היותר שעה וחצי. אין לי סבלנות, ולכן אני אמשיך לעשות מה שאני יודע בעבודה. אם אראה באיזשהו שלב, שהגוף בוגד בי, אעבור לעבודה במשרה חלקית, אבל אמשיך לעבוד. אמא שלי ז"ל סגרה את חנות הטקסטיל שלה ואחרי שנה נפטרה משבץ מוחי, וזה יושב לי חזק בראש". בכל זאת, בוא נדבר קצת על עבודה. ענף הקרוזים משגשג ומתפתח. האם כל מה שאמרת במשך שנים על היתרונות של חופשת השייט, מתחיל לתפוס את הציבור? "חד משמעית. היום אנחנו נמצאים כבר בנקודה שהגידול יתחיל להצטמצם. בחמש השנים האחרונות כל שנה היה גידול של עשרות אחוזים וכבר עברנו את מאה האלף הנוסעים. בשנים האחרונות קיימת תופעה של תחרות קשה מאד בענף, עם הכניסה , NCL ו- MSC המסיבית של החברות החדשות, שהבינו שיש כאן פוטנציאל גדול. אני למדתי מאבא שלי ז"ל: כשיש גשם, הוא יורד על כולם. והיום זו המציאות בענף שלנו. לכל חברה יש הקהל שמתאים לה, ולשמחתי, לנו יש חברה אהובה בארץ ונוסעים רבים חוזרים להפליג איתנו". אתה ביססת בארץ את המותג של רויאל קריביין. האם אפשר עוד לחדש משהו באוניות-מפלצות הענק? "לפני כחודש חזרתי מההשקה של האונייה החדשה של חברת סלבריטי, אדג', ונדהמתי. עליתי לאונייה ואמרתי לעצמי: יוצא מן הכלל, איך זה יכול להיות? מה עוד אפשר לעשות? ולכן גם התעקשתי, ואחרי מאמצים רבים גם הצלחתי, להוציא ארבעים סוכנים, שיכירו את האדג', וידעתי שהם יחזרו וימכרו אותה, וכבר אחרי שבוע יש תוצאות". מול התפתחות אוניות הענק, נראה שיש היום נטייה לפתח במקביל מחלקות יוקרה, אוניות קטנות יותר עם תנאים ושירות אקסקלוסיבי? "היום הקהל למד מה זה שייט ומתחיל לשדרג את עצמו. נסענו כבר עם הילדים באונייה הכי גדולה, ועכשיו הגיע הזמן לתפוס שלווה באונייה בוטיקית. השירות באוניות האלה ברמה גבוהה, אין ילדים, שקט, שירות מעולה, סיורי חוף מיוחדים. כיוון היוקרה גדל מאד. המגמה היא של קרוזים יותר מיוחדים, יותר גיאוגרפיים, יותר בוטיקאים, בחברות כמו אזאמרה או אושיאניה, למי שיכול להרשות לעצמו". מה לגבי סוכני הנסיעות? האם הם התמקצעו יותר בנושא הקרוזים? האם הם מבינים שכדאי להם למכור קרוזים? "הרווח ממכירת קרוזים הוא גדול יותר משמעותית מכל מוצרי התיירות האחרים. אנחנו, כל חברות השייט, נותנים לסוכנים אחוז. מי עוד נותן עמלות 10-15 עמלות של כאלה? ואז בגלל התחרות הקשה, הסוכנים נותנים הנחות ללקוחות, ומובן שהרווחיות יורדת, אך בסך הכל, הרווחיות ממכירת קרוזים היא הגדולה ביותר. אני חונכתי במשרד נסיעות, ואני מודע היטב לחשיבותם של סוכני הנסיעות. אם אתן להם שירות טוב, הם יאהבו אותי וימכרו אותי. ולכן אנחנו שמים דגש חזק על העבודה עם הסוכנים, וכידוע, רוב מוחלט של הנוסעים, גם בארץ וגם בעולם, רוכשים קרוזים באמצעות הסוכנים". הכל בספר אמיתי, מהחיים שלי, מהתובנות שלי צילומים: יוסי סובה
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3