המשפיעים בתיירות ובתעופה 2019
123 2019 ספטמבר ׀ המשפיעים 100 היו הרבה חוויות אבל אני לא יכול לשכוח את קהיר. חוויה יוצאת מהכלל כ כל הנראה, רק המבוגרים שבינינו זוכרים את שנת פיגועי הטרור הקשים. מטוס של חברת סבנה, שנחטף ע"י מחבלים לנמל התעופה לוד (שעדיין לא נקרא נתב"ג ע"ש דוד בן גוריון, שנפטר רק שנה מאוחר יותר), ושוחרר ללא נפגעים ע"י סיירת מטכ"ל; הטבח הנורא בנמל התעופה לוד, שבוצע ע"י מחבלים יפניים, שרצחו הספורטאים 11 בני אדם; וכמובן, רצח 24 הישראלים במשחקים האולימפיים במינכן. הייתה אחת משנות הטרור הקשות 1972 שנת ביותר בתולדות מדינת ישראל, ובאותה שנה החל יעקב קופילוביץ' הצעיר את דרכו בענף הנסיעות. ועד פרישתו לגמלאות השנה, 1972 מאז שנת שנים גדושות ופוריות 47 , כמעט יובל שנים במגוון תפקידי ניהול, תפעול ושיווק בענף הנסיעות מציין יעקב קופילוביץ'. משך כל השנים הנהיג והוביל מערכות מקצועיות וצוותי עבודה ברוח טובה ובנועם הליכות, כשלנגד עיניו עמדו תמיד ערכים של יושרה והגינות, יחסי אנוש ושירותי מיטבי ללקוחות. , בזוגיות רבת שנים, אב לבת 71- קופילוביץ', בן ה אחת ושתי נכדות, הגיע באופן מקרי לחלוטין לענף הנסיעות, והחל את דרכו דווקא בתחום התעופה. נפגשנו עימו כדי לשמוע, כיצד הוא מסכם את פעילותו רבת השנים בענף וכיצד הוא מסתגל למעמדו כגמלאי, ובטרם התחלנו לשוחח, יעקב שלף מארנקו והגיש לי כרטיס ביקור: "אני אומנם פנסיונר, אך לא מסוגל להתבטל. הקמתי חברת ייעוץ בנושאי טכנולוגיה בתיירות, ולא ממש התנתקתי מהענף". ובכל זאת, יעקב, בוא נדבר על העבר. . איך בכלל הגעת TWA התחלת לעבוד ב- לענף הנסיעות? "באופן מקרי בהחלט. אני ואבא שלי נפגשנו , TWA עם חבר שלו, שעבד בחשבונות של והוא סיפר שהם מחפשים עובד בחצי משרה לשדה התעופה, וכך התחלתי. בהתחלה זו הייתה חצי משרה ומהר מאד משרה שלמה, התחלתי בצ'ק אין, ואחר כך כאחראי משמרת, שנה עבדתי בשדה התעופה. מאוחר 20 כמעט יותר עברתי למשרד בעיר, בתחילה במכירות ומאוחר יותר באוטומציה. במסגרת עבודתי בשדה נשלחתי ע"י החברה גם להדריך בחו"ל בנושאי אוטומציה, בהתחלה בפריס ומאוחר , ושם חנכתי 1988 יותר בקהיר. זה היה בשנת ושילבתי את המערכת של החברה והדרכתי את העובדים המקומיים בשדה התעופה בקהיר. זו 3:00 הייתה חוויה יוצאת מהכלל. עבדתי משעה בבוקר ואחר 8:00-9:00 לפנות בוקר עד השעה כך טיילתי בעיר. אני זוכר את זה היטב. חוויה של ממש". עברת לוורלדספאן. מה משך TWA מ- אותך? החיבור בין התעופה לטכנולוגיה? הייתה שייכת גם לחברת TWA "האוטומציה ב- דלתא, ודלתא לחצה להקים חברה נפרדת, הוקמה וורלדספאן, ואני הייתי 1991 ואז בשנת או עובר TWA צריך להחליט, אם אני נשאר ב- לוורלדספאן. אולי ראיתי את הנולד, כך אומרים, והחלטתי לעבור לוורלדספאן. בהתחלה הייתי אחראי על המדינה, והיו איתי רק עוד שני אנשים. ישבנו ממש מעבר ברחוב הירקון. ואז התחילה TWA למשרד של האינטראקציה עם סוכני הנסיעות, הדרכה, מכירות, שימור לקוחות, ומההתחלה, אני יחד עם מרטין, ומאז, כמובן, כל השנים, עשינו את כל העבודה". ועל ההיסטוריה של GDS בוא נדבר על ה- ההפצה האלקטרונית. איך הייתה תחילת הפעילות בארץ? אנחנו היינו היחידים בשוק. 2000 "עד שנת אומנם הייתה מערכת כרמל, שהייתה פחות הזר, GDS מתקדמת, אך לנו היה קל, כי היינו ה- שנתן אופציה לסוכנים להזמין טיסות בקלות. , הכל TWA לפני כן, ואני זוכר את זה היטב מ- נעשה בטלפון עם פתקאות, וכל שינוי היה דורש עוד שיחת טלפון. סיפור מהסרטים. ברגע שסוכני הנסיעות התחילו להזמין דרכנו, הם הפכו לעצמאיים ויכלו לתת תשובות מיידיות ללקוחות". מאוחר יותר הצטרפו גם סייבר ואמדאוס ? GDS למשחק. מה השתנה אז בתחום ה- "כמובן, התחילה התחרות בינינו, ובאותו זמן התחיל גם הכרטוס הנייטרלי. מבחינה זו היה לנו יתרון מסוים בהתחלה, כי אנחנו היינו הראשונים עם הכרטוס הניטרלי. היה ברור לחלוטין, שלא נישאר יחידים ובאיזשהו שלב יצטרפו מתחרים נוספים לענף ההפצה האלקטרונית". , GDS איך אתה רואה את עתיד ה- כשחברות התעופה הגדולות עוברות GDS להפצה עצמאית, וחברות ה- , בכלים IT מתמקדות יותר ויותר ב- טכנולוגיים, בעיקר בענף התעופה? , NDC "ישנה עכשיו המערכת החדשה של ה- וייקח עוד שנים עד שהיא תיכנס באופן מלא יש יתרון גדול, כי במערכות GDS לענף. ל- ההפצה שלה רואים את כל מגוון חברות התעופה הטסות לכל יעד, שאתה מחפש, כל חברה בפני עצמה. ייקח עוד זמן עד NDC וב- וגם לא כל חברות NDC שכל הסוכנים יתחברו ל- . וצריך לזכור NDC התעופה מחוברות כבר ל- GDS משתפת פעולה עם ה- NDC שמערכת ה- והיא פועלת על אותה תשתית". עבדת שנים מול סוכני הנסיעות. מה דעתך על עתידם. האם יש עוד מקום לסוכן הנסיעות המסורתי וכיצד הוא יכול הגדולים? OTA להתמודד עם ה- "אני לא חושב שעבר זמנם של סוכני הנסיעות. המגמה היא ליצור קבוצות גדולות של סוכנים, שיהיה להם גם כוח קנייה גדול מול הספקים. היו וימשיכו להיות מיזוגים בענף. מי בעצם עומד ? החברות הגדולות. יש עדיין OTA מאחורי ה- סוכנים קטנים, אבל יש להם גב גדול בדרך כלל, כמו: תלמה, דיזנהאוז, סיגנל וכו'. הנוסע העסקי עדיין זקוק לסוכן נסיעות, בלי ספק. בכלל, בעולם, גם חברות תעופה הבינו שהסוכנים חיוניים, וחברות רבות חוזרות לשלם עמלה לסוכנים. בקרב הצעירים יש היום נטייה להיכנס לאתרי הזמנות באינטרנט, מה עוד שיש היום את הפקטור של טיסות הלואו-קוסט, שקיים רק של הסוכנים. GDS באופן חלקי במערכות ה- וכמובן, חברות הלואו-קוסט לא משלמות תמריצים לסוכני הנסיעות, ועד כמה שאני יודע, לא ישלמו תמריצים לסוכנים". NDC גם ה-
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3