המשפיעים בתיירות ובתעופה 2019

ש נה לא פשוטה, בלשון המעטה, עברה על אורי סירקיס, מנכ"ל חברת ישראייר. שנה שהחלה בהבנה שאין מה לערער על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים שפסל את המיזוג של ישראייר עם סאן דור של אל על, והמשיכה בבעל בית שהחליט למכור, התחרט והחליט להנפיק אותה בבורסה. כך או כך, ישראייר נכנסה לאינספור בדיקות נאותות, ששיתקו את בעלי התפקידים הבכירים, במובן זה שמרבית זמנם נשאב לסוגיית השווי. ואת כל זה מלווה אי וודאות אחת גדולה של העובדים, וסירקיס בראשם. ועוד לא אמרנו מילה על מחזיקי האג"ח של אי.די.בי שאיימו להפוך את ישראייר לחברה עם הערת עסק חי ועל כאב הראש מסגירת נמלי התעופה דב ואילת . MAX ומקרקוע מטוסי ה- בקיצור, שנה קשוחה. בראיון חסר מעצורים לגיליון ראש השנה של "פספורט", סירקיס מדבר על הכול בצורה חופשית, כנה ובלי לעשות חשבון. על ההחלטות של בעל הבית, אדוארדו אלשטיין, על השחיקה, האכזבה ועל עתידו שלו בישראייר. סירקיס גם סוגר חשבון עם מי שהאשים אותו שלא נלחם מספיק כדי ששדה דב לא ייסגר. שנה מאתגרת עברה עליך 8- "השנה הנוכחית היא המאתגרת ביותר ב השנים בהן אני שותף לצוות הניהולי של ישראייר. היא החלה בתהליך מואץ למכירת החברה, במסגרתו נדרשנו להשקיע מאות שעות עבודה בהכנת מצגות, במפגשי מו"מ עם הרוכשים הפוטנציאלים, עם נציגיהם ועם נציגות הטייסים, הדיילים וצוותי הקרקע. -737 בסמוך לפסח, קורקע מטוס הבואינג שחכרנו מ'טרוול סרוויס'. כתוצאה MAX מקרקוע הצי בכל העולם, מצאנו עצמנו עם ,2019 מטוסים חסרים מול התכנון לשנת 2 , MAX שכן טרוול סרוויס ממנה חכרנו את ה- ,2019- ביטלה את כל ההתקשרות עמנו ל כתוצאה מהמשבר. נדרשנו להתמודד עם מלוח הטיסות שלנו בסכנה. 25%- מצב לפיו כ יעדי ליבה שהושקעו בהם מאות אלפי דולרים כמו טנריף ומדריד פשוט נעלמו". איך מתמודדים עם משבר כזה? , אך MAX "מצאנו חלופות שונות למשבר ה- לוח הטיסות המתוכנן שלנו שובש ועמו כל סידורי הביטחון, שאושרו על בסיס התכנון הראשוני. נאלצנו לוותר על תדירויות ולהפעיל כמות שיא של טיסות לא בקוד חברות זרות. אגב, זו הסיבה שלא רואים גידול משמעותי בפעילות שלנו בנתב"ג. מעט לאחר מכן, נסגר שדה התעופה באילת, והתנועה הועתקה לרמון. מהלך זה חייב היערכות מוקדמת, שינוי בתפישת ההפעלה של הקו, שינוי בניהול כוח האדם. האתגרים הללו היו בנוסף לפגיעה באיכות המוצר ולירידה בביקושים". ואז נסגר גם שדה דב "כחודשיים לאחר מכן נסגר שדה דב. חיינו בסביבת אי ודאות עד ליום הסגירה עצמו. נאלצנו להתמודד עם חוסר השקט וחוסר הביטחון התעסוקתי של העובדים, של ארגוני צרכנות שקבלו על כך שאנו מחזיקים בלו"ז לא אמין, של ספקים ואפילו בנקים שהעמידו לנו קווי אשראי. עם סגירת שדה דב נאלצנו להתמודד עם היערכות חדשה בנתב"ג, עם הדברים, גופי הבדיקה רוצים להציג ממצאים למזמיני העבודה, והרוכשים מבקשים להפחית מהישגי החברה והצוות הניהולי במטרה להשיג מחיר עסקה משופר. בסופו של יום, למדנו להסתפק בחצי הכוס המלאה בהליכים אלו. לקחת את הממצאים קדימה, לשפר ולהשתפר ולהיות גאים בהיקף הממצאים הנמוך ובהישגי החברה". אז על מה הגאווה? אם כולם בדקו ואף אחד בסוף לא קנה. יש בעיה? "המכנה המשותף לכל הבודקים היה שישראייר שנים ברציפות, 5 מייצרת, בממוצע, כבר מיליון 17- שאיננה פוחתת מ EBITDA תרומת מיליון דולר. 9- דולר ומרווח נקי שאינו נופל מ מיליון 75- שווי המטוסים שבבעלותה מוערך בכ מיליון דולר. 25 דולר והחוב איננו עולה על זהו הישג ראוי, על רקע עברה של החברה, מידת ההשקעה של הבעלים, על רקע תוצאות החברות האחרות בענף ובהשוואה לגודלה של החברה. היציבות הזאת מעודדת ומחזקת יותר מכל הליך מתיש כזה או אחר. על רקע התוצאות אולי מחיר המטרה שהציב בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, הינו גבוה. פער זה מנע את מימוש העסקה". ובכל זאת, עובדתית, אין מיזוג ואין מכירה "בעל השליטה בחברה, הוא שהחליט, למשוך את הערעור המשפטי על החלטת רשות התחרות, לאי אישור המיזוג עם סאן דור. אני בטוח שהיום הערעור היה מתקבל והיו מאשרים את המיזוג. בעל השליטה הוא שהחליט להפסיק את הליך המכירה ולהתרכז בהנפקה. אני מניח שיהיו עוד שינויים בעלילה משום שההחלטה נגזרת בעיקר ממצב קבוצת אי.די.בי ולא ממצבה של ישראייר". פיתוח מואץ של הפעילות בחיפה, עם ירידה חריפה ביותר בביקושים, בשיעורי התפוסה, בצמצום לוח הטיסות ובירידה במחיר הממוצע. סמוך לאירועים אלו, קיבל בעל השליטה באי. די.בי החלטה לפיה, הוא מקפיא את הליך המכירה של החברה, והורה לנו לכתוב תשקיף לקראת הנפקה. לפני כחודש התרחש זעזוע באי.די.בי. בעקבות הירידה החדה בשווי הנכסי הנקי של חלק מהחברות בקבוצה, מחזיקי אגרות החוב איימו להעמיד החוב לפירעון מידי והיה חשש כי התאגיד כולו 'יזכה' להערת עסק חי. סדרת אירועים אלו התרחשה במקביל לגידול הפעילות של החברות הזרות בנתב"ג, להחרפת התחרות ולשחיקה נוספת ברמת המחירים. בדרך עברנו שתי מערכות בחירות ששחקו את ביצועי החודשים אפריל וספטמבר, אבל מי סופר". מה הנזק הכספי שנגרם לכם כתוצאה מכל האירועים הללו? "העלות הכוללת של שלל האירועים הללו מיליון דולר 2- נאמדת בגידול של לפחות בכ מיליון 40- בהוצאות, באובדן הכנסות של כ מיליון דולר". 5- של כ EBITDA דולר ובשחיקה ב- אם נתעלם לרגע מהנזק הכספי, איך אתה יכול לנהל עסק כזה מורכב, ובמקביל לבצע כל כך הרבה בדיקות נאותות? "הרבה? המון! במסגרת עסקת המיזוג שתוכננה עם סאן דור, נבדקנו ועברנו בדיקת . PWC נאותות, חשבונאית ומיסויית על ידי במקביל עברנו בדיקת נאותות תפעולית . שווי המטוסים ומצב EY וכלכלית על ידי תחזוקתם נבדק בנפרד על ידי חברה בינלאומית. בשנה האחרונה במסגרת הליך גופים שונים ורציניים בדקו את 7 , המכירה ואורליצקי. קרנות PWC , EY החברה באמצעות הון סיכון כמו קדמה ואייפקס בצעו בדיקת נאותות משלהם. התהליכים הללו מתישים את הארגון. הם גוזלים זמן, ומצריכים את הגורמים התפעוליים, הכלכליים והמשפטיים, לעבוד בקצבי זמן תובעניים ולספק ערמות של מסמכים רלוונטיים. יותר מכל הם מערערים. לכל בודק יש מה לומר. במבט לאחור, הבדיקות הללו מזכירות סקר רפואי מקיף. הוא צרכן זמן, מתיש ומלחיץ, אך מאפשר להציף בזמן בעיות ולגבש פתרונות. איתור בעיות אלו תורם לעיצובו ולחוסנו של הארגון. אגב, אתה תצחק, אחת ההחלטות החשובות שקיבלנו מרצף הבדיקות הללו היא להעביר את כל ההנהלה (לא רק הבכירה) בדיקות רפואיות מקיפות מדי שנה". בדיקות רפואיות מקיפות זה טוב ויפה אבל נראה שהתהליך שעברתם מזיק לחברה "הליכי בדיקת הנאותות אכן מתישים. נאלצנו כל העת להתמודד עם ביקורת מצד גופי הבדיקה ומפעיליהם שהתעניינו בקנייה. מטבע מחיר המטרה שהציב בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, הינו גבוה 31 2019 ספטמבר ׀ המשפיעים 100

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3