המשפיעים בתיירות ובתעופה 2019

40 2019 ספטמבר ׀ המשפיעים 100 וישנו שדה דב, נכנסנו לזה במלוא האנרגיה ולא עזבנו". ובסוף, המאבק נכשל ושדה דב נסגר. מה הלקח? "זה היה הפסד כואב. פעלנו מתוך אידאולוגיה אמיתית שהייתה הרבה מעבר לאינטרס של המלונות באילת. חשבנו שניתן למצוא את דרך המלך שתיתן מענה בבחינת 'זה נהנה וזה אינו חסר', כך שהזמן עד לקבלת היתרי הבניה במקום, ישמש את המדינה למציאת חלופות ריאליות. לא הבנו למה המדינה שועטת כבריצת אמוק לסגור תשתית תעופתית קריטית לתעופה הפנים-ארצית, מבלי שיהיו לה חלופות תחבורתיות אחרות. בפועל, זה להרחיק עוד את הפריפריה הכי רחוקה שלנו מהמרכז. היינו נאיביים מדי כשחשבנו שבמאזן האינטרסים הלאומי, יש עדיפות לפריפריה, לתיירות ולתשתית תעופתית נכחדת אל מול אינטרסים צרים של בעלי קרקעות במרכז. הרי לא הייתה כוונה לפגוע בזכויות הקנייניות של בעלי הקרקע, או בקצב ההתקדמות או בהיקף של תכניות הבניה. הרעיון היה לנצל את זמן קידום התהליכים הסטטוטוריים שאורך כמה שנים ממילא, כדי להמשיך לטוס לאילת משדה דב ובמקביל להשקיע במציאת חלופות. סיום המאבק, היה בעצם, כרוניקה של סוף ידוע מראש. ואנחנו היינו כל כך נאיביים כשחשבנו שהשכל וההיגיון ינצחו". האם לדעתך זה יפגע בסופו של דבר באילת? "כן, לצערי. אלא אם המדינה אכן תממש את החלטת הממשלה ויחד עם עיריית אילת ימקדו את ההשקעה והמאמצים בהפיכתה של אילת לעיר תיירות בינלאומית שתהיה אטרקטיבית לנופשים הישראליים ולא פחות לזרים. יש המון עבודה לעשות כאן, זה ייקח זמן וזה לא צריך להסתכם בהחלטת הממשלה. ויש גם את כל הנושאים התחבורתיים שלא טופלו בהחלטת הממשלה 130 ודורשים תקציבי עתק – כמו הפיכת מיוטבתה עד צומת 90 הק"מ של כביש הערבה לכביש דו מסלול בכל נתיב, הקמת רכבת קלה משדה התעופה רמון וכמובן תוספת אלפי מקומות חניה בעיר". מלונאים מלינים לא מעט על רגולציה מכבידה, איך אתם עוזרים להם? רשויות, לא פחות, 14 . "מלינים, ובצדק מחילות עלינו רגולציה וכל אחת רואה בנו את חלקת האלוהים הקטנה שלה. הגזירות כבדות ולעיתים בלתי סבירות ומחמירות במקרים רבים מאלה הקיימות במדינות ובמדינות ייחוס. זו הסיבה שאחת OECD ה- המטרות המרכזיות שלנו בהתאחדות היא להקל את נטל הרגולציה החונק את הענף. אנו שוקדים כעת על הדור השני של החלטת להקלת נטל 2016- הממשלה שהתקבלה ב הרגולציה בענף המלונאות. זו החלטה חסרת תקדים ששותפים לה משרדי הממשלה הרלבנטיים והוביל משרד התיירות ובהחלט אפשר לומר בסיפוק שיש פתיחות להקשיב ולתקן. חוץ מזה, אנחנו מנסים להוביל מבית מהלכי התייעלות, כמו בתחום האנרגיה העתידים להוזיל עלויות. נכנסנו גם לתחום החדשנות ואנחנו פועלים גם שם מול סטרטאפים קיימים במטרה לתת פתרונות מתקדמים לשוק, שבסופו של דבר יסייעו בצמצום משאבים". איפה את חושבת שיש כשל? "בכל השוואה שעשינו מול חו"ל הדרישות בישראל מחמירות יותר ויקרות בהרבה (כמו למשל, עלויות השמעת מוסיקה בבתי המלון יותר מבכל מדינה 7 -אנחנו משלמים פי מתוקנת אחרת על זכויות יוצרים), או שמדובר בדרישות שאינן קיימות כלל בעולם כמו הדרישות לאבטחה, כשרות, שפכים והצללת שטח מי הבריכה, בעולם כלל לא שמעו על זה, כאן זה מסתכם במאות רבות של מיליוני שקלים בשנה המושתים על הענף. עלויות מיליון 360- מערך הכשרות לבדו נאמדות בכ שקל בשנה לענף. עלויות האבטחה הן בהיקף דומה. אנחנו נוהגים לומר, שמספר המאבטחים החמושים המאיישים את בתי המלון באילת, גבוה בהרבה ממספר השוטרים במשטרה המקומית. ויש גם דרישות רגולציה חדשות על ), לרבות RIA עסקים קיימים, שלא עברו טיוב ( דרישות בינוי חדשות. כך יוצא, שכל חידוש רישיון יוצאים לסבב שיפוצים שמפרנס הרבה בעלי ענין. למזלנו, הצלחנו לדחות את חידוש שנים". 10- רישיון העסק אחת ל שחיקת הדולר אף היא פוגעת ומהווה בעיה מסך פדיון המלונות 45%- "בעיה מורכבת. כ הוא מתיירות נכנסת ולמעלה מזה באזורים מוטי תיירות נכנסת כמו ירושלים ות"א שבהם מהפדיון – הינו פדיון מתיירות 70%- יותר מ נכנסת. מאידך, תשומות המלונות הן שקליות וממשיכות לעלות כמו עדכון תעריפי החשמל, המים, הארנונה, שכר ממוצע ועוד. אבל לא רק זה. שער הדולר הנמוך ביחד עם ׳פתיחת השמיים׳ גורמים לגידולים משמעותיים ביציאות הישראלים לחו"ל, בעוד לינות הישראלים שנים 4- במלונות בארץ הן בסטגנציה מזה כ (המשמעות הנה ירידה ריאלית). התוצאה של שקל חזק לענף המלונות היא בעייתית פעמיים: פעם ראשונה בשל שחיקת הרווחיות ופעם שניה בשל פגיעה בכושר התחרות – עליית המחיר שרואה התייר ומנגד ירידה במחיר החלופות שרואים הישראלים". הזכרת את עלויות הכשרות. מה כבר מלונאים יכולים לעשות בנידון? מיליון שקל 360- "זה בור בלי תחתית. כאמור, כ מהפדיון, זה אומדן ההוצאות 4%- בשנה, כ השנתי עבור מערך הכשרות במלונות. הדרישות משתנות בין המועצות הדתיות השונות ובין הרבנים השונים. נכון להיום, ולמרות שהכוונה של הממשלה להסדיר את נושא העסקת המשגיחים ולהקל בעלויות, במסגרת תזכיר החוק החדש, הרי בסופו של דבר באו לברך ויצאו מקללים. שכן, המבנה המוצע שבו יועסקו המשגיחים דרך תאגידי כוח אדם אזוריים, יחד עם הוספת משרות ניהול ביניים, יעלה למלונות מיליון שקל בשנה. 30 לפי התחשיב שלנו עוד ההסדרה הרצויה מבחינתנו היא שכל מי מוכשר היום להעניק תעודת כשרות בעירו, יוכל להעניק אותה בכל הארץ ולנו תהיה האפשרות לבחור". הוא אחד הנושאים הבוערים Airbnb באג'נדה שלכם "צריך להבין, אין לנו דבר וחצי דבר עם פתרון הדירות להשכרה לטווח קצר של תיירים. זה קיים בכל העולם אבל גם מוסדר בכל העולם המערבי. אנחנו לצערי, מקרטעים הרחק מאחור בכל הקשור להסדרה והתופעה מרקיעה לשחקים חדשים. רק ביולי האחרון היו בתל אביב לבדה כמעט Airbnb רשומות באתר אלף דירות. במונחים שנתיים זה מחזור של 12 מיליון דולר. בשאר הערים הגדולות כמו 177 אלף 11- ירושלים, אילת, נתניה, מושכרות עוד כ מיליון דולר 100- דירות במחזור של למעלה מ בשנה. אי גביית המס בתל אביב לבדה (אי ניכוי מס במקור, אי גביית מע"מ) מהווה הפסד מיליון שקל לרשות המיסים. אבל 230 גביה של רשות המיסים מחפשת את המטבע מתחת לפנס. כלומר אצלנו, בענף המוסדר, תוך ביצוע אכיפה מחמירה ומתן פרשנות מחמירה לתקנות הקיימות המכבידות עלינו מאוד. זה מזכיר לי שכשהייתי במשק הדלק, קידמנו, להבדיל אלף הבדלות, את חוק תחנות הדלק הפיראטיות שהוציא מחוץ לחוק את התחנות היינו נאיביים מדי כשחשבנו שבמאזן האינטרסים הלאומי, יש עדיפות לפריפריה, כשחשבנו שהשכל וההיגיון ינצחו

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY2NjQ3